Sunday, September 17, 2006

Lenge siden sist...

Lenge siden forrige oppdatering naa. Mye som har skjedd. Forst og fremst er det slitsomt aa vaere hvit og europeer. Jeg er drittlei av aa skille meg ut, drittlei av aa skille meg ut negativt. Jeg bare venter paa aa bli spyttet paa naar jeg gaar i byen, men forelopig har det faktisk ikke skjedd. Skjonner godt at folk er bitre overfor en hvit person - det ville jeg ogsaa vaert hvis jeg var dem (jeg ville sannsynligvis spytta - eller slaatt eller knivstukket...). Men selv om jeg skjonner det, er det likevel kjipt aa vaere den som representerer alt som er vondt og ondt og urettferdig, og som vekker hat og bitterhet. Det er tolv aar siden Sor-Afrikas forste demokratiske valg, og de fleste jeg moter husker apartheidtida godt. Selv de som er noksaa unge har saar - om de ikke husker saa mye selv, saa har mange mistet en bror eller far eller fetter eller soster i kampen.

Det er ille aa vaere hvit, men heldigvis er jeg ikke hvit sor-afrikaner. Naa kan jeg i det minste skilte med at Norge var et av de forste landene utenfor Afrika som stottet ANC i frigjoringskampen, mens de fleste andre land (inkludert ledende land som USA og UK) stemplet dem som farlige kommunister.

Men det kan vaere ille aa vaere europeer ogsaa. Vi er jo blant de mektige i verden, som blant annet gjennom urettferdige handelsregulasjoner og illegitim gjeld, holder det fattigere flertallet i verden nede. TAKK GUD at Norge ikke er medlem av G8. Det ville vaert verre aa vaere amerikaner, brite eller sor-afrikaner. Aa vaere nordmann er tross alt ikke saa verst...

No comments: