Friday, March 15, 2013

Sparehøne

En gruppe av de aller fattigste kvinnene i landsbyen. Alle har de barn som er syke av underernæring (kwashiorkor).

Samtaler, deler erfaringer, legger slagplan for en bedre vei videre.

Tema: Hvordan klare å spare når de daglige behovene er et stort sluk?

Kloke kvinner svarer: Om jeg legger penger til side, finner jeg dem lett fram igjen og bruker dem opp - til shorts til ungen som går naken, til mat for i dag. Ikke på tull, behovene er store og reelle, men om jeg bruker opp alt i dag, hvordan skal jeg da leve i morgen?

For å klare å spare, kjøper jeg en kylling for de pengene som jeg skal legge til side. Den går der og vokser og blir til en høne, som legger egg, og får nye kyllinger. Hvis jeg skal legge til side mer, kjøper jeg en voksen høne. Når en krise skjer, når jeg får en stor sykehusregning, eller når skolepengene for neste semester skal betales: Da tar jeg en høne og selger den, og har kontanter til å betale med.

En sparegris er også mulig, men en gris koster ganske mye, så en sparehøne eller sparekylling er nok mest realistisk for disse kvinnene. Som "renter" på sparingen får de egg - dvs proteiner til barna!

Jeg måtte bare gi meg ende over. Så smarte som de er!

No comments: