Jeg har lest i flere norske aviser nå der de henviser til den sangen, og setter det i sammenheng med Zumas erfaring fra geriljakrig. Men de norske avisene har ikke fått med seg hvordan denne sangen gjenoppstod, og hvorfor akkurat i år. Det var nemlig i forbindelse med rettssaken der Zuma var anklaget for voldtekt.
Da skrøt han jo stolt av at han er en ekte zulumann, som kan nedlegge hvem som helst når som helst, og at han ikke kan gå i fra en kvinne i lyst.
Det er altså ikke geriljakrigeren Zuma som gjenopplivet sangen, men kvinnenedleggeren. Sangen har fått sterke seksuelle og macho undertoner.
Og den bidrar ikke til å rette opp inntrykket av at Zuma er en mann som ikke ser en kvinne som sin like (-verdige, -stilte).
PS: Når jeg først er i gang - Umshini Wami er jo en krigssang, og den ble tatt i bruk igjen rundt Zumas rettssak, der tilhengerne hans mente at han var blitt utsatt for sverting fordi han er zulu, og fordi ANC som er nokså xhosa-dominert ville rydde ham av veien. Med andre ord har det også blitt en kampsang som nører opp under etniske motsetninger - og det er det mange ledere som har kjempet hardt (og fortsatt kjemper) for enhet i landet som er lei seg for.
Zapiro er en fantastisk tegner. Her er Zuma med dusj mot HIV og maskingeværet på plass:
No comments:
Post a Comment