Tuesday, April 24, 2012

Graduation ceremony

En av grunnene til at jeg er i Durban nå er at uteksamineringsseremonien var forrige uke. Det er en skikkelig høytidelig seremoni, der vi går opp - iført kapper i ekte harry potter-stil - på en scene og kneler foran Chancellor (aner ikke hva det tilsvarer på norsk, men han er også Premier (minister) for provinsen) som sitter på en slags trone og utroper den enkelte til hennes/hans grad. Deretter går vi til den andre sida av scena og stiller oss foran en annen høytstående mann som ikler oss et bånd som viser fakultet og grad. Når vi kommer ned igjen kan vi ta på oss hatten.

Siden ingen fra Norge hadde mulighet til å vaere med, var min sør-afrikanske familie med. Når jeg er her i Sør-Afrika bor jeg hos min venninne Thola, så hun, mammaen, onkelen og broren var mine gjester -  i tillegg til min norsk-durbanske venninne og søster Monika.

Her er jeg og uMa utenfor huset deres før vi dro til seremonien:




Og her er uMa, jeg og Thola etter seremonien - veldig lattermilde og glade:



Her er jeg med professor Vishanthie Sewpaul, min veileder:



Dette bildet er tatt med mobilkamera og det hadde blitt mørkt allerede så kvaliteten er dårlig, men jeg må ha med et bilde av meg og Monika også!



Her er jeg før seremonien, etter å ha henta kortet mitt. Jeg vet det ikke er kulturelt akseptabelt aa skryte så faelt på norsk, men jeg gjør det allikevel. Dere vet hva laud er, det som gis ved norske universiteter? Her kalles det Cum Laude. Paa mitt kort står det Summa Cum Laude, og det er enda høyere enn laud!! Juhuu!

No comments: