Monday, August 15, 2011

Upassende latterhikst

Bare en sidenote: Jeg begynte å transkribere de siste lydopptakene i dag. Jeg har ikke rørt dem siden jeg var i Durban i mai, og grudde meg fælt. Det vekker så mange følelser - å høre stemmene til jenter og gutter jeg er glad i snakke om utrivelige ting som sexsalg og drap. Men i dag gikk det veldig bra. Jeg var ikke nær ved å gråte en eneste gang. Tvert imot satt jeg og hiksta av latter (og jeg sitter på biblioteket, så jeg prøvde hardt å holde latteren inne). Dette til tross for at samtalen faktisk dreide seg om både sexsalg og drap. Jeg ble helt overraska selv. Men det var bare så godt å høre humoren, samholdet og solidariteten i alt de fortalte. Det er mye fælt, men det er ikke alt. Virkeligheten er nyansert og inneholder mange kimer til håp. Av og til kan galgenhumoren vise vei.


No comments: