Wednesday, May 09, 2012

Lille Godt liv lever fortsatt!

Jeg har ikke fått bildene fra bursdagsfeiringa ennå, så la meg i stedet fortelle om en fantastisk opplevelse jeg hadde på lørdag.

Husker dere lille Godt liv? Mammaen hennes er ei av jentene på gata som jeg har jobba mest med. Mens hun ennå var gravid flytta hun hjem til bestemora, og det gikk veldig bra med henne. Babyen ble født inn i et godt hjem, i stedet for på gata. Det var en ubeskrivelig opplevelse å dra hjem på besøk til dem etter fødselen - hjemme i et hus med en familie. Helt fantastisk.

Bestemora bad meg gi den nyfødte navn (ja, dette er babyen jeg fortalte om i intervjuet med universitetsavisa i forbindelse med uteksamineringen min nå i vår). I zulu-kulturen har navn betydning - ikke slik som på norsk hvor man kan finne betydningen av et navn hvis man slår opp i ei bok, men man bruker vanlige ord, f.eks. Fred, Takk, e.l. - og man gir ofte et navn som betyr noe bra, noe man ønsker for barnet eller familien. Jeg visste umiddelbart hvilket navn jeg ville gi denne babyen: Godt liv.


Paa lørdag dro jeg på besøk til dem. Jeg hadde ikke lenger noe telefonnummer, men jeg husker godt veien, så jeg kjørte så langt jeg kunne, parkerte og gikk nedover en sti. Jeg var veldig spent - kan jeg finne alle i live?? Da jeg naerma meg huset, så jeg bestemora ute på gårdsplassen - og jeg begynte å grine, jeg var så letta for å se henne i live. Jeg ropte ned til henne og hun fikk se meg - og hylte av glede! Hun hoppa og dansa og ropte og priste Gud. Og hun ropte på jenta - så da visste jeg at hun også fortsatt var i live, og jeg begynte å grine igjen (også litt fordi jeg ble rørt over velkomsten fra bestemora). Jenta kom ut og løp og kasta seg rundt halsen på meg og vi lo og gråt om hverandre. Så sa de: "vi maa hente Godt liv" - endelig! for da skjønte jeg hun også fortsatt lever - alle er fortsatt i live! 


Godt liv har vokst og blitt stor! Hun står og går og løper! Og skjønner alt du sier til henne (på zulu vel og merke, ikke engelsk - ennå). Ei skikkelig tjukkebollefeita!



3 comments:

Anonymous said...

Hei Ingrid.
Så rørende historie å lese. :)
Så interessant å følge deg her fra Norge, nærmere Gjøvik.
Hvor er du nå?
hilsen anette

Ingrid. said...

Jeg er i Durban naa - bare et kort besoek, for aa hjelpe til med viderefoering/overlapping av deler av gateprosjektet. Drar ikke til Kongo foer etter sommeren. Tar kontakt naar jeg er tilbake i Norge!

Anonymous said...

Ok:)
Vær velsignet i alt du gjør. :)