Sunday, January 11, 2009

1. uke tilbake

For en uke dette har vært! Nå kommer jeg fra sykehuset - ei av jentene er i ferd med å føde. Tidligere i uka var jeg i retten - en av guttene er tatt for knivstikking og har havna i fengsel. En annen av guttene har vært forsvunnet lenge, men jeg har nesten funnet ham igjen. Noen andre slåss. Alle er sultne...

Ja, det er bare en liten smakebit av hvordan min første uke tilbake i Durban har vært. Hektisk for å si det mildt... Heten har vært min største utfordring. Det ble litt pinlig da jeg og en gutt gikk og lette etter en annen gutt - gatelangs i brennende sol - for jeg ble helt utslått, og måtte kjøpe noe å drikke og sitte i skyggen, og til slutt måtte jeg gi opp og dra hjem til en kald dusj og vifta på rommet mitt. Jeg syntes det var flaut - jeg går tross alt og leter etter en gutt som bor på gata med alle farer og vanskeligheter det innebærer, og så klager jeg på varmen og gir opp... Men sånn er realiteten - jeg ville besvimt hvis jeg fortsatte.

Og dette er ikke bare tomprat om været må du tro. Heten bygger seg opp og ender i storm - som har tatt livet av 15 personer og gjort mange hjemløse her i KwaZulu-Natal (provinsen jeg bor i).

No comments: