Friday, February 19, 2010

Tida flyr

... og nå har jeg snart vært her i to uker. Jeg har vent meg til heten sånn noenlunde - her en natt våkna jeg til og med fordi jeg var kald og måtte både skru av vifta og krype under dyna! Det var en herlig overraskelse etter å ha blitt vant til å sove med vifte men uten klær eller dyne.

Jeg ligger forholdsvis godt an på forskningssøknaden, tror jeg. Skal gå litt dypere enn i fjor, og jobbe mer med "mening" - hvordan oppleves valg og handlinger meningsfulle for jentene? Og sammenhenger mellom politikk pa makronivå og levd liv på mikronivå. Disse jentene er jo svært marginaliserte - omtrent nederst på rangstigen i dette samfunnet - og lever under hva Amartya Sen kaller "ufriheter" (f.eks. uten frihet til f.eks. mat, ly, helse, utdanning). Det å leve under ufriheter påvirker valgene vi tar og valgfriheten vår og setter i det hele sterke føringer for livene våre, argumenterer Sen, og det er noe av det jeg skal se på i disse jentenes liv.

No comments: