Tuesday, November 13, 2012

Søndagstur

Nå er det plutselig litt styrke på nettet, og jeg får til å laste opp et bilde (tar riktignok ca 20 min, men det er i det minste mulig). Benytter anledningen til å legge ut dette bildet fra ei lita kirka i Nyangezi:


Jeg og Ingeborg var der på søndag. Modermenigheten var på besøk med kor, elektriske gitarer, strømaggregat og høyttalere. Og noen av menighetslemmene hadde bundet presenning over takverket, så vi skulle få ly mot sola. Opprinnelig kommer de presenningene fra en flyktningeleir (vet ikke om dere klarer å se UNHCR-logoen når bildet er så lite). Nå brukes de heldigvis til å dekke over mursteinslagre til vanlig.

Her er jeg og noen til utenfor kirka. I dress til venstre for meg er pastoren, og delvis skjult til høyre for meg i lys skjorte og grå bukse er høvdingen for området. Han var med på gudstjenesten, og takket for det menigheten yter i lokalsamfunnet.


Nettet slutta å funke i går kveld (tirsdag), så jeg fikk ikke til å laste opp de siste to bildene, og jeg kom ikke en gang inn for å skrive noen avslutnende linjer. Men i dag er det onsdag morgen - en ny dag med nye muligheter, og jammen er ikke nettet tilbake!

Her er fra utenfor kirka. Fordi det var flere kor på besøk fra modermenigheten var det så liten plass inne, at de fleste i forsamlingen stod ute:



Her er litt av utsikten fra kirka. Nydelig, ikke sant?! Bak den grønne åsen til høyre ligger en annen liten menighet fra samme modermenighet i Nyangezi. En maï-maï-kriger der bestemte seg for at han ville følge Jesus, og han sluttet å krige og herje. Han fikk med seg flere av maï-maïene, og de har nå en liten forsamling der.


Og området har derfor mer fred.

No comments: