Thursday, June 04, 2015

Gud gir rikdom og helse til de som har nok tro?

Her om dagen leste jeg en artikkel i Vårt Land om det religiøse landskapet i Afrika. Mye interessant. Men nesten helt nederst er det en setning jeg biter meg merke i: "I de fleste land mener mer enn halvparten av de kristne at Gud vil gi rikdom og god helse til mennesker som har nok tro." Det er en statistikk som jeg tror på, for jeg kjenner den igjen fra de afrikanske landene som jeg selv har (hatt) et forhold til. Men det er en påstand som ryster meg.

Det er forferdelig trist at fattigdom og lav levealder knyttes i så stor grad til en prestasjonstro. Det gir, etter min mening, et vrengebilde av Gud. Det står i skarp kontrast til selve kjernen i kristendommen, nemlig ufortjent nåde.

Det er også farlig fordi det gir et vrengebilde av en selv og av andre. At det er ens egen skyld at man er fattig eller syk. At det er fordi man fortjener det at man er rik eller frisk. Men det er ikke min fortjeneste at jeg ble født i velferdssamfunnet Norge. Det er ikke Maombis skyld at hun ble født i et krigsherjet Kongo.

Det er skadelig at fattige har en slik forståelse. Livet er hardt nok om man ikke attpåtil skal ta på seg personlig skyld for den globale urettferdigheten. Men det er også skummelt om vi som i et globalt perspektiv er velstående begynner å tro at det er fordi vi (enten individuelt eller "vi, alle i landet vårt") fortjener å ha det bedre enn andre.

Her er en tegneserie om det å være priviligert



Javisst, vi er mange som jobber hardt. Som til og med må jobbe med seg selv for å ta seg nok fri, ta vare på seg selv, være med venner og familie. Men vi har ikke gjort alt selv. The Secret to Our Success ligger mest i strukturelle faktorer, global fordeling av ressurser, som vi kan ta lite av æren for.

No comments: