Wednesday, February 21, 2007

Ngifunda isiZulu

Jeg driver og laerer zulu!!! Tjohoo - kommer rett fra undervisning naa, og det er saaaaaa goy! I kveld var min andre forelesning - den forste var paa mandag. Da hadde jeg det saa morsomt at jeg glemte helt bort tida og kom altfor sent til et obligatorisk husmote i min nye studentblokk og ble ilagt bot...

Saa fra naa av er hver mandag og onsdag kveld okkupert av substantivklasser, subjektkonkorder og klikkelyder... En av spesialitetene til zulu er nemlig klikkelyder. Det er tre forskjellige:
x = smatte paa hest
q = champagnekork
c = skuffa, irritert lyd

De er slett ikke vanskelige aa uttale alene. MEN aa si dem inni et ord er forelopig umulig. Saa vi har faatt som hjemmelekse aa holde oss for nesa og si "xa, xe, xi, xo, xu, qa, qe, qi, osv osv". Vi utlendinger har nemlig en tendens til aa uttale klikkelydene for nasalt, dvs putte en "n"liknende lyd foran (og hvis vi holder oss for nesa blir nasallyden borte). Og det har sine konsekvenser - for eksempel at jeg sier "jeg ammer epler" i stedet for "jeg vil ha epler" (I breastfeed apples / I want apples). Ikke en misforstaaelse vi onsker oss...

Zulu er et bantuspraak, slik som swahili, saa jeg har en liten fordel, men likheten er ikke storre enn innenfor to indoeuropeiske spraak, for eksempel norsk og spansk. Men noen likheter er det. Til lesere som kan swahili: "lakho" = lako (din/ditt), wethu = wetu (vaar) er to eksempler.

Forrige uke var jeg og Chris med ei venninne hjem til townshipen hennes for aa hjelpe henne med aa flytte til campus, og mammaen hennes kunne ikke saa mye engelsk, saa vi stotra oss fram paa orlite grann zulu. Det var kjempegoy, og jeg var saa stolt da jeg forstod at hun spurte naar jeg ville komme tilbake at jeg hoppa hoyt :) Saa det var da jeg bestemte meg for aa gaa paa kurs og laere ordentlig. Det er helt fantastisk naar du kan kommunisere med folk. Spraak aapner virkelig opp. Og for meg som har saa mange odds imot meg med tanke paa fordommer fordi jeg er hvit, europeisk, osv, har det at jeg kan litt zulu, eller onsker aa laere mer, en enorm virkning paa kontakten med folk.

Sala kahle! (=Stay well / Ha det bra)

PS: Jeg har forsokt aa legge ut bilder fra Bujumbura, men jeg har faatt virus paa ene usb-brikka, saa jeg har ikke lykkes forelopig.

No comments: