Monday, February 05, 2007

Back in SA!

Lordag morgen ankom jeg Durban atter en gang, saa naa er eventyrreisa slutt for denne gang. Livet er riktignok ikke i normalt gjenge ennaa, men det kommer seg nok etter hvert. Det er nemlig registrering denne uka, og fullt kaos.

Jeg floy fra Kigali til Johannesburg. Det var behagelig - og veldig kjapt. Bare 4 timer og jeg var tilbake i Sor-Afrika. Merkelig folelse med tanke paa at jeg hadde brukt to og en halv maaned opp, og saa bare 4 timer ned igjen.

Hadde planlagt aa ta toget fra Joburg til Durban. Bussene som gaar om kvelden kommer nemlig som regel fra i 5tida om morgenen, og det er ikke akkurat det ideelle tidspunktet aa ankomme paa. Saa jeg stilte meg opp i ko for togbillett, og hadde staatt i hvert fall mer enn en time da de annonserte at det ikke var flere plasser paa toget til Durban. Men det hadde vaert en opplevelse aa staa i koen - det brot nemlig ut ikke mindre enn tre slaasskamper mens vi stod og venta...(jeg var ikke innblandet i noen) Til slutt kom det flere sikkerhetsfolk, saa de kunne holde kustus paa gjengen.

Men jeg fikk bussbillett. Bestilte den siste bussen for aa prove aa komme til Durban i noenlunde tid - og jeg hadde flaks, for bussen ble forsinka fra Joburg, saa jeg kom fram halv sju. Saa det var baade trygt aa rusle i gatene og mulig aa finne transport til campus.

Jeg hadde ikke hatt en ordentlig dusj siden jeg dro fra Bukavu, for i Kigali for baade vaeret og vannet kaldt, saa jeg orka bare aa skvette litt vann paa meg, men hadde ikke sjangs til aa vaske haaret eller ta noen grundig dusj. Saa etter en dag i buss, noen timer i fly, noen timer i ko, og enda en lang busstur, folte jeg meg rimelig svett og fael. Jeg tok en Toyota Hiace-buss til campus, og snek meg inn paa mitt gamle internat, og tok en laaaaaang og deilig dusj. Jeg skriver "snek meg" fordi jeg egentlig maa registreres paa nytt for jeg har tillatelse til aa flytte inn igjen. I skrivende stund vet jeg faktisk ikke om jeg faar bo der eller ikke, saa jeg er i praksis "illegal immigrant" i mitt eget rom. Men ingen har kommet og kastet meg ut forelopig, og i lopet av uka skal jeg nok faa klarhet i alt.

Folk begynner aa stromme tilbake. Jeg venter paa tlf fra Chris, for han skal komme til Durban hvert oyeblikk, og all bagasjen min er paa hybelen hans (Chris er altsaa han jeg besokte i Malawi, for de av dere som har detti av lasset). Ingen av venninnene mine har fodt ennaa. Jeg motte nettopp Linda, og hun var fortsatt ikke saerlig stor, og har minst en maaned igjen. Ringte Mbali i gaar, og hun er visstnok kjempesvaer, men har heller ikke fodt ennaa, og kommer sannsynligvis ikke tilbake dette semesteret.

Jeg har kjempemasse aa fortelle fra Kongo, og har ogsaa masse bilder. Saa folg med, folg med! Snart kommer det oppdateringer paa lopende baand!

2 comments:

Ingrid. said...

Glemte aa skrive at det har kommet noen nye kommentarer. Det var visst slik at jeg maatte godkjenne dem, og det skjonte jeg forst i dag, saa naa er det kommentarer helt tilbake fra november som plutselig er blitt leselige... Og saa jeg som trodde at ingen kommenterte noe. Saa feil kan man ta...

Hanne said...

Takk for melding på blogg. Det er klart jeg husker du ville til Sør Afrika. Jeg var der bare på besøk i Januar så jeg er hjemme igjen nå, sukk. Hverdagen kaller, men det var utrolig kjekt å være tilbake igjen!