Wednesday, January 23, 2008

Street Children

Jepp, jeg har ikke for landet, for ferden gar videre. I dag og i morgen er to hektiske dager med forberedelser, og fredag morgen gar flyet igjen. Til Dehli, India denne gang.

Noen husker kanskje at jeg skrev om hvordan gatebarna i Durban ble behandla nar FIFA kom til byen i forbindelse av trekning av gruppene i fotball-VM? (se http://ingridiafrika.blogspot.com/2007/11/gatebarn-i-durban-og-fotball-vm.html) Vel, det er ikke bare nar FIFA er i byen at slikt skjer, men stort sett hver gang det er en internasjonal konferanse her - og det er det ganske ofte, for Durban har et stort og flott konferansesenter. Da stuves gatebarna pa lastebiler og sendes ut av byen pa en eller annen mate.
Konferansesenteret:
Som jeg skrev sist, skal vi arrangere en sosialt arbeid-kongress her i Durban i juli (se http://www.iassw2008.co.za/) - og da kan vi jo ikke behandle barn pa den maten. Altsa er vi i gang med a lete etter alternative losninger. Gatebarna ryddes ikke ut bare av estetiske grunner (for a "rydde opp"), men ogsa av sikkerhetsmessige grunner. Du bor f.eks. ikke stoppe pa rodt lys hvis det henger gatebarn i veikrysset - da kan de nemlig komme og storme bilen din, knuse ruta og stjele/skade. Det er altsa ikke nok a endre holdninger blant myndighetene for a fa dem til a ikke rydde bort fattigdommen og elendigheten. Vi ma ha et alternativ som ogsa bedrer sikkerheten.


Og det er derfor vi skal dra til India! India ligger nemlig langt framme nar det gjelder arbeid med gatebarn, og na skal jeg og Chris dit for a laere og la oss inspirere. Vi skal besoke en organisasjon som heter Butterflies (se http://www.butterfliesindia.org/) og som har hovedsete i Dehli. De driver en bank av, for og med gatebarn, og na skal vi se pa alle praktiske aspekter, og se om vi kan viderefore ideen til Durban.
Oi, men na ma jeg lope hvis jeg skal rekke aa komme meg ut for porten stenger! Skriver mer i morra....

No comments: