Saturday, April 12, 2008

Kill the criminals

Ministeren for trygghet og sikkerhet, Susan Shabangu, har nylig uttalt til politiet: "Kill the criminals". Hun kaller dem faktisk bastards og sier: "You must kill the bastards if they threaten you or the community". Og det er ikke snakk om skremmeskudd: "I want no warning shots. You have one shot and it must be a kill shot". Hun går så langt som til å kritisere grunnloven (og, jeg antar, dets forbud mot dødsstraff): "I say that criminals must be made to pay for their crimes. The Constitution says criminals must be kept safe, but I say No!"

Det er slike dager jeg kunne ønske jeg ikke leser avisa, for sånne uttalelser skremmer meg dypt i sjelen, og får meg til å lure på - "hvor skal dette landet ende? skal det virkelig synke ennå dypere?"

For det første, hvis drap anses som løsningen, ligger det underforstått at problemet forstås som onde, fæle individer - slik at hvis de fjernes, vil samfunnet bli bedre. I bunnen av et hvert løsningsforslag, ligger en forståelse av problemet - slik og slik forklares et problem, og den forklaringen leder til et løsningsforslag. Men å si at noe er 'fælt' eller 'ondt' er ingen forklaring. Det er en beskrivelse, eller mer bestemt, en verdidom. Og en verdidom kan være velbegrunnet eller ikke, sann eller ikke, men den kan ikke lede til noe løsningsforslag, for den forklarer ingenting. Uten en forklaring av årsaken(e) til et problem, blir et hvert løsningsforslag kun gjetning.

Så slike uttalelser gir ingen mening logisk sett, for de gir inntrykk av å være en løsning til et problem, men de bygger på en verdidom og ikke en forklaring, og er derfor blind gjetning. Men av og til kan jo blind gjetning slå til - det er jo en vinner i lotto hver uke - og måten å se om gjetningen har slått til eller ikke er å se hva som skjer etterpå, se virkningen (f.eks. kan ingen vite på forhånd om de gjettet riktig lottotall, men etterpå kan man sjekke og finne det ut). Og dessverre for minister Shabangu - det ser ut til at hennes hypotese ikke slår til. Å kalle vold og kriminelle handlinger "onde" og "fæle", å si "fyfy" og forby dem, og å straffe dem som allikevel gjør slikt har vi prøvd i noen årtusener - men lite er oppnådd. Svært lite. James Gilligan, psykiater og tenker rundt vold, sier at drapsraten i USA er fra fem til tjue ganger høyere enn i noe annet industrialisert demokrati. Interessant nok, fenglser også USA fem til tjue ganger flere mennesker enn disse andre landene (i forhold til folketall). Og er det eneste vestlige "demokratiet" som fortsatt praktiserer dødsstraff. Noe å tenke på, Shabangu...

Jeg mener ikke med min kritikk å rettferdiggjøre vold eller kriminalitet - jeg sier ikke at folk bare må fortsette å drepe, voldta, stjele, skyte, knivstikke, bryte inn, ødelegge og herje. Men jeg sier at holdninger, meninger, 'problemforståelse' og løsningsforslag, slik som de uttalt av ministeren er totalt unyttige. De hjelper ikke. Og antakelig er de til og med motvirkende. Men denne posten begynner å bli lang, så jeg kommer nok snart med en oppfølgingspost der jeg forklarer mer

No comments: