Sunday, June 04, 2006

Havna

Jeg har oppdaget en perle: Havna i Durban. Tenk at jeg har vaert her saa lenge, og det er forst i dag at jeg har faaatt oynene opp for denne skatten. Jeg hadde en saa bra studiestund paa morran i dag, saa jeg unte meg en tur til The BAT Centre etterpaa. The BAT Centre er et kunstsenter som ligger paa havneomraadet, som jeg lenge har hatt lyst til aa se. Det er et utrolig stilig sted - fullt av farger og skulpturer. Her er inngangspartiet:



Og her ser dere den stilige beliggenheten paa havna, med baatene og speilbildet i vannet:

Og her er et lite utvalg kunst:


Dama paa bildet bor i townshipen Siyanda, der lokale kunstnere gir arbeid og inntekter til en gruppe kvinner som lager diverse fargerikt kurvarbeid.

Etterpaa rusla jeg langs havna og plutselig kvakk jeg til - for jeg saa en mann som gikk paa vannet! Greit nok at det er pinsehelg, men dette var vel litt mer enn jeg forventa... Det viste seg aa vaere et synsbedrag: Det var lavvann og veldig langgrunt, saa selv om han vassa hundre meter fra land, naadde vannet bare til anklene paa han.

Det var utrolig nydelig med havlukta, solskinnet, skipene. Det er noe med havneatmosfaeren som gir meg reiselyst og livsglede...


Er det ikke vakkert her?! (Dette er riktignok naermere stranda, men havna er ikke langt unna heller...)

No comments: