Monday, June 12, 2006

Oppsummering

Tiden er inne for en oppsummering. Det har vaert et ubeskrivelig inntrykksfullt semester. Hjemlengselen har vaert sterk, men jeg har hatt det helt fantastisk her, og foler virkelig at jeg er paa rett sted til rett tid - midt i fylden av det aller beste livet kan by meg naa.

Her er en oppsamling av noen lose traader i bloggen:

- Tittelen paa bloggen min virker litt overdreven med tanke paa at bortsett fra Sor-Afrika har jeg bare vaert i Lesotho saa langt... Planen var aa reise mer, men sannsynligvis blir det litt reising neste semester.

- Studiene har vaert krevende og tatt mye tid, men ogsaa veldig interessante og laererike. Det forventes full innsats - som en illustrasjon: biblioteket er vanligvis aapent til kl 23 (noe jeg syns er mer enn sent nok), men i eksamensperioden utvides aapningstiden til kl 02 om natta. Det er ikke noe slaraffenliv akkurat. Men det har gaatt overraskende bra med tanke paa engelsken min, og jeg har stort sett gjort det bedre enn jeg forventa.

- Svaret paa gaaten var: Navn paa byer baade i Sor-Afrika og andre steder i verden.

- Jacob Zuma som jeg skrev om noen ganger i april, ble frikjent for voldtektsanklagene 8. mai. Han har offentlig unnskyldt uttalelsene om hivsmitte og beskyttelse (det med at han tok en dusj for sikkerhets skyld), men en unnskyldning hjelper lite paa de konsekvensene uttalelsene hans har faatt. Han er naa i full gang med valgkamp og onsker aa bli president ved neste valg - tro det den som kan, men han har faktisk en ganske stor sjanse for aa lykkes.

- Flere venner har hiv-testa seg i lopet av semesteret, ikke bare den ene som jeg skrev om - og alle testet negativt. Jippi!

- Arbeidet paa The Dream Centre har vaert krevende - emosjonelt, profesjonelt, teologisk - men ogsaa minst like givende. Ville ikke vaert foruten fotsporene hvert enkelt menneske der har etterlatt seg i sjelen min.

- Sor-Afrika er et uvanlig land med en (heldigvis) uvanlig historie, og det er utrolig spennende aa se og oppleve spenningene i et slikt kontrastfylt land. Paa samme tid industriland og utviklingsland, demokrati og apartheid (i hvert fall betydelige spor), en leder blant Afrikas land og samtidig saa bortkomment og fullt av utfordringer selv, fullt av ressurser og fullt av udekka behov, modige, tilgivende mennesker og redde, maktsyke mennesker. Forst og fremst sterke, sterke, sterke mennesker. Besteforeldre som oppdrar barnebarna. Gangstere som tar utdanning og blir sosialarbeidere. Torturerte politikere og modre som har mista sonnene sine under apartheid, som staar i bresjen for forsoning. Klar for aa lofte landet inn i framtida.

1 comment:

Anonymous said...

GOD TUR HJEM INGRID!!!! vi snakkes snart!!! jeg er også ferdig nå!!! jippi!!! mange gode venninneklemmer fra ANna