Sunday, August 20, 2006

Litt koseligere lesestoff

Det er paa tide aa komme med litt bedre nyheter - ikke bare tragedie paa tragedie med foreldrelose barn og lidelse.

1. Paa fredag dro jeg til The Dream Centre for forste gang igjen - og hurra! min venninne lever fortsatt! Jeg var mentalt forberedt paa det motsatte, og ble utrolig letta og glad da Vincent (social worker, "sjefen" min der) fortalte at hun fortsatt lever. Det ble et veldig hjertelig gjensyn. Hun er riktignok veldig svak, saa vi faar ikke til aa prate saa mye, men det var veldig koselig allikevel.

2. Paa lordag bada jeg i Det indiske hav igjen! Jeg brukte ca 10 min paa aa venne meg til bolgene før det ble morsomt - men naar de 10 tilvenningsminuttene var gaatt, da var det morsomt da! Her er et bilde fra Addington Beach der vi var (rett utenfor Ushaka Marine, for de lokalkjente):


3. I dag var jeg med lillesoster Hlengiwe til kirka. Trodde den skulle vaere engelsksnakkende, men det var den ikke. Saa det ble noen lange timer med mye zulu, kneling og rokelse. Men det var ganske goy, for jeg driver og laerer zulu naa, saa jeg leste i sangboka og sang med av full hals, og Hlengiwe ble veldig imponert over uttalelsen min, selv om jeg ikke skjonner baeret av hva jeg synger...

Men, den store nyheten er at Mangosuthu Buthelezi var der - jeg har med andre ord sett min forste sorafrikanske kjendis live! Buthelezi er zuluhovding og politiske leder, med et heller skralt rykte. Partiet hans, Inkatha Freedom Party (IFP), holdt nemlig paa aa odelegge fredsforhandlingene/demokratiforhandlingene under avviklingen av apartheid og aa føre landet ut i krig istedenfor en relativt fredlig overgang til demokrati. Men det har kommet frem beviser at nasjonalistpartiet hadde mange fingre med i spillet, og at de var forhandlingspartnere med Mandela og ANC med den ene handa, men drev sabotasje via IFP med den andre. Uansett - jeg har sett ham, og til og med staatt ved siden av ham, saa naert at jeg kunne tatt paa ham - og hadde jeg visst at det var han akkurat da, skulle jeg sorget for aa komme borti ham, men jeg kjente han ikke igjen, saa det var forst etter at vi hadde satt oss, at Hlengiwe fortalte hvem han var. Her er han, Mangosuthu Buthelezi:

No comments: