Friday, October 27, 2006

Drama play

Vi har hatt gruppearbeid i Social Work om de forskjellige livsfasene. Min gruppe har om early adulthood (hva heter adulthood paa norsk? Manndom? Finnes det ikke et ikke-kjonnsdiskriminerende ord?). Det dreier seg om aa velge livspartner, karriere, faa barn, osv. Vi hadde presentasjon i gaar, og framforte et dramastykke. Vi viste forst litt om tilpasningsutfordringer i begynnelsen av et ekteskap, men den kontroversielle delen handlet om et lesbisk par:

(jeg faar opp de andre bildene, men ikke det av meg og Emma, aner ikke hvorfor...)

Jeg spiller Ingrid fra Sverige og Emma spiller Emma fra Nigeria (hun er egentlig fra Sor-Afrika - og jeg er egentlig fra Norge). Vi mottes i Sor-Afrika i forbindelse med studier og har vaert kjaerester i noen aar. Kjaerligheten vaar er dyp, og jeg gaar paa kne i dramastykket og frir til henne.

Problemet er at hun ikke har tort aa fortelle foreldrene sine at hun er lesbisk. Homofili er forbudt ved lov i Nigeria, i tillegg kommer hun fra den nordlige delen der Sharia (islamsk lov) praktiseres og tolkes slik at homofile kan steines ihjel.

Men hun kan ikke leve og holde identiteten hennes skjult for alltid, saa vi drar sammen til foreldrene hennes for aa "komme ut av skapet". Faren hennes tar det ikke saerlig bra...



Som den vestlige, nordiske kvinnen jeg er, klarer jeg ikke sitte stille og bare hore paa raserianfallet hans, men reiser meg og forsvarer min kjaere, til tross for anklager om at jeg som ung og kvinne ikke har rett til aa ta til orde i mot ham. (PS: jeg slaar ham ikke, selv om det kanskje ser slik ut paa bildet - jeg er bare veldig engasjert og vifter med armene.)



Det hele ender med at vi steines ihjel av landsbyen. Faren har gitt sin tillatelse til det og staar og ser paa.




Til slutt holdt jeg en appell, bygget paa Verdenserklaeringen om Menneskerettigheter. "All human beings are born free and equal in dignity and rights" osv. Og kobler det med dagens situasjon i Nigeria. I tillegg til at homofili straffes med inntil 14 aars fengsel i folge nasjonal lov, og sharia-praktiseringen i nordlige deler av landet, har det i aar kommet et lovforslag som forbyr sammenkomst mellom homofile og enhver form for aktivisme for homofiles menneskerettigheter. Seksuelle aktiviteter mellom personer av samme kjonn, enhver form for union mellom dem, homofili-organisasjoner og klubber, enhver form for publisitet, sammenkomst (til og med privat), med mer, forbys. Amnesty International oppfordrer til aktivisme for aa hindre dette lovforslaget aa gaa igjennom og implementeres, og vi skrev et brev til presidenten i Nigeria og justisministeren, som hele klassa skrev under paa og som vi skal sende. Vi skrev blant annet at vi er bekymret for at en slik lov, som innebaerer aa institusjonalisere og lovliggjore diskriminering, vil resultere i okt vold mot homofile, baade offentlig og privat. Som studenter i Sor-Afrika ser vi paa naert hold konsekvensene av institusjonalisert diskriminering, vold og urettferdighet. Det ble veldig bra, og vi skal diskutere videre aksjonsmuligheter paa mandag.

No comments: