Monday, May 01, 2006

Gratulerer med dagen, Anna!

Haaper du har en fin dag :) Husker med glede feiringen vaar i Paris for mange, mange aar siden... Den suksessen maa gjenopptas! Hva med Istanbul neste vaar? Det ville vaert noe!


Her er et gammelt bilde fra da vi var unge og uskyldige :) Det henger paa veggen paa rommet mitt, over skrivepulten, og har faktisk vaert med paa flyttelasset og hengt paa veggen alle stedene jeg har bodd siden det ble tatt (og det er minst fire steder, om ikke fem, husker ikke hvilket aar bildet ble tatt...)!




Og gratulerer med dagen alle arbeidere, idealister, undertrykte og kamerater!

1. mai er en dag som er verdt aa feire og glede seg over. En dag til internasjonal solidaritet. Til kritisk blikk paa økte forskjeller i samfunnet vaart, og gode ideer for hvordan disse forskjellene kan minskes. Jeg kan absolutt ikke tenke meg aa gaa under en fane som krever 6 timers arbeidsdag (det er noe av det flaueste jeg har hørt), derimot er det mange andre kampsaker som kan settes paa dagsorden 1. mai. Et styrket og reformert FN, økt internasjonal oppmerksomhet rundt konfliktene i Great Lakes-omraadet (Uganda, Rwanda, DRC, etc), umiddelbar reaksjon for aa stanse koleraepidemien som dreper folk i stor stil i Angola akkurat naa, rettferdige verdenshandelsregler og fokus paa utsatte grupper i det norske velferdssamfunnet er noen temaer som faller innunder internasjonal solidaritet.

Dessverre blir det ingen 1. mai-feiring paa meg. Hudfargemotsetninger er fortsatt saa betent at jeg ikke kan bevege meg fritt og trygt hvor jeg vil paa egen haand, og noen deltakelse i politiske mønstringer er ikke aktuelt. Kanskje neste aar, naar jeg har laert meg zulu...

Enn saa lenge - idealister i alle land, foren dere!

3 comments:

Anonymous said...

Heisann Ingrid!! Ser du er tilbake i afrikanske takter igjen!! Så spennende!! Og så social work da :) Velkommen i sosial-arbeider-klubben... ;) Høyskolen i Bergen compared to University of KwaZulu-Natal i Durban : tipper det kanskje er LITT mer spennende der nede ja!! Masse hell og lykke til!! Og IKKE gå alene på farlige steder og sånt da!! Ta vare!!

Gunnar said...

Og jammen klarte vi å finne frem til deg også, gitt! Ved hjelp av Anne Kathes blog, da riktignok. UANSETT - fantastisk å lese om hvordan du har det, ser ut som det ikke er så værst. Detta må jo være tilnærmet perfekt for deg? Også skjønner jeg godt hva du mener med at det er kaldt når det er 21 grader.. Her var det UNDER 20 for ikke lenge siden! Heldigvis stabilisert seg litt over nå. Men, nok om været..

God bless,

Gunnar (og sikkert Kristin også)

Anonymous said...

Hei Ingrid! Ååå så søtt av deg å legge en hilsen til meg på bloggen din, før meg ordentlig beæret!! så godt å høre stemmen din også!!!! vanskelig å forestille seg hvordan det faktisk er der du er! ta godt vare på deg selv inntil vi sees igjen, i sommer :) glad i deg! mange klemmer fra ANna