Friday, May 09, 2008

Bursdagskake med mer

I går hadde jeg bursdag, og det var kjempekoselig. Vi hadde komitemøte med ungdommene fra gata, og mens jeg var ute for å hente noen, fortalte tydeligvis de andre studentene at jeg hadde bursdag for da jeg kom inn reiste en av guttene seg opp og ledet an og alle sang 'Happy Birthday' for meg - først på engelsk og så på zulu. Og jeg fikk masse klemmer og det var så koselig.

En annen av guttene spurte hvor kaka var - og det var først da jeg kom på at jeg burde jo ha med bursdagskake. Han ble med meg (vi er i et litt doggy strøk som jeg ikke er kjent i så jeg ville ikke gå meg vill alene, best med følge...) til butikken og vi kjøpte to sjokoladekaker. Så i lunsjen hadde vi 'någgå attåt', og det var full suksess. Jeg hadde med kamera fordi vi skulle ta bilder av noen av dem for å bruke for å lete etter familiemedlemmer, så jeg tok det fram og tok en hel del bursdagsbilder også. Vi var samla alle sammen - komiteen og oss studentene - i et gruppebilde. Rakkeren ved siden av meg roper plutselig 'Vent!', snur seg til den andre kaka, tar en stor bit og splasjer den i trynet på meg :) Til stor latter :)

En annen av guttene drev og skrev på et ark, og tegna hjerter og greier. Jeg kjefta litt på han - vel, jeg kjefta ikke, men jeg var litt streng - og sa at han måtte fokusere på det vi drev med i gruppa. Etterpå kommer han til meg og gir arket til MEG. Det var et bursdagskort! Og et skikkelig rørende et... Og så jeg som hadde vaert streng... Jeg tok bilde av oss to med kortet også, men jeg glemte å klarere bruksretten for bildene som ble tatt, så jeg kan dessverre ikke legge ut noen av dem. Men det var i hvert fall en skikkelig koselig dag :)

Men jeg tok noen bilder av bare oss studentene - og de kan jeg legge ut :)
Her er Sthe som lager sandwich - vi hadde ikke noe bestikk og brukte blyant til a røre ut tuna og majones med...



Og her er vi fem studentene:




Dagen før hadde jeg hatt gruppefremforing om 'social action model' - vi hadde rollespill og demonstrerte med sang og dans - eller 'toyitoyi' som det kalles her. Her er jeg mens vi står utenfor og venter, med gren i handa, klar for action:


Har dessverre ikke noe bilde fra selve demonstrasjonen - med det var en opplevelse kan jeg fortelle :)

Vel, ellers så feirer jeg i morgen med grillfest, eller braai som det heter her. Så alle er velkomne, selv om jeg antar det er litt for langt og dyrt for de fleste av dere å komme... :)

2 comments:

Anonymous said...

Grattis med dgane som var i går!!! Ser ut til at du ble godt feira, og det er velfortjent!! Kan du ikke si at du komme rhjem en liten tur i sommer? Her er det sommer og varmt allerede, og vi har begynt ute i hagen..kjempe moro! Jeg reiser til Namibia i midten av september og blir frem til jul..regner med å se deg da!!!! Savner deg!! klem yndlingen din

Kjetil said...

Gratulerer med dagen som var!