Friday, May 30, 2008

Togtur til Cape Town

Forrige helg var jeg pa togtur til Cape Town. Vi dro fra Durban klokka seks pa kvelden pa fredag, og kom fram til Cape Town klokka sju om morran pa sondag. En nydelig tur! Jeg elsker a reise med tog, og sitte og se ut pa landskapet og folkene og hvordan de bor:
Det er veldig flatt:
STOR forskjell fra det bakkete og frodige landskapet jeg er vant med fra provinsen min.
Typisk bilde av "Afrika":
Akrer nesten sa langt oyet rekker, og fjell i det fjerne:

Folk bor i brakkeskur ("informal settlements"):

og "formal settlements" eller hus satt opp av myndighetene:

Det var veldig lite a se av de bedrestilte husene langs jernbaneskinnene - de rike holder seg tydeligvis til roligere omrader, men her er ett som jeg sa:


Det var FRYSENDE kaldt. Durban er et av de varmeste stedene i Sor-Afrika, sa vi fros som hakka mokk... Heldigvis gav de oss store tepper:

Her er Lisbeth som jeg reiste sammen med:

Hun er pa utveksling fra Sverige dette semesteret, og turen var hennes ide. Da jeg horte at hun ville ta toget til Cape Town ble jeg vill i fletta, for jeg har aldri tatt tog i Afrika. Men na er det gjort :) Lisbeth hadde dessuten med niste, sa vi koste oss med ost, vin, sjokolade +++


Og det ble faktisk litt studering ogsa :)

No comments: