Saturday, January 06, 2007

Mer fra bussturen Dar es Salaam - Nairobi

Vi har allerede hatt to strombrudd da jeg mista alt jeg hadde skrevet, saa naa gjor jeg det litt kort, og publiserer ofte, for aa oke sjansen for aa faa det til...

Naa begynte jeg litt ulogisk, med midten og slutten (dvs fra Arusha og videre), saa da fortsetter jeg like ustrukturert... Her og der, baade i Tanzania og Kenya, dukker det opp smaa klynger av butikker og boder:

(foto: www.flickr.com)

Her er fra grenseovergangen Namanga:


Det var litt av et styr der. Selve det formelle med grenseovergangen gikk bra - det var ikke noe problem aa faa visum, og behandlingen paa begge sider av grensa (utstempling og innstempling) gikk forholdsvis raskt. Men det KRYR av masaaidamer overalt, som vil selge perlebroderier, smykker og annet haandverk og souvenirer. Og de er veldig paagaaende, for aa si det mildt. Jeg var eneste mzungu (hvit) i bussen, og tiltrakk meg en flodbolge av disse damene. Jeg kjopte ingenting, men de gjor nok god business der, for Namanga er grensa der alle som reiser mellom Kenya (mange lander i Nairobi, og noen drar til beromte Masaai Mara nasjonalpark) og Kilimanjaro, Serengeti og andre store attraksjoner i Tanzania.

No comments: