Monday, January 15, 2007

Uganda

Jeg kom meg omsider fra Nairobi og Kenya, og tidlig om morgenen bar det avgaarde i buss videre nordvestover til Kampala og Uganda. Det var den behageligste bussturen jeg har hatt hittil - setene var kjempemyke og deilige. Det minna meg om de gamle togene i Norge - de ser ikke saa fancy ut men er mye behageligere enn de nye "fine" togene... Og saa gikk det ikke saa veldig fort, for veiene var ganske daarlige, slik at det ikke gikk an aa raakjore. Litt humpetitten humpetatten, men heller det enn grisekjoring... Saa jeg bare not turen og utsikten.

Jeg kryssa tre litt spesielle ting paa veien. Dvs grensekryssinga er ikke saa spesiell - det begynner aa bli en del av dem paa denne turen her. Men de to andre var litt spesielle. Den forste var mens vi ennaa var i Kenya, nemlig ekvator. Jeg hadde hatt lyst til aa stoppe bussen og ta bilde, men for det forste har jeg jo ikke noe kamera, og for det andre var det en saakalt "ekspressbuss" som ikke driver og stopper hele tida. Men vi kryssa i hvert fall :) Og godt inne i Uganda, ikke langt unna Kampala, kjorte vi over Nilen der den starter fra Victoriasjoen. Den var enormt bred.

Jeg trodde jeg maatte vaere en dag i Kampala for aa fikse mer penger, og planla og dra tilbake til Jinja som det heter der Nilen starter. Men saa kom jeg i kontakt med Rais som er i Burundi og som sa at det gikk greit aa fikse penger i bankene der, saa jeg satte meg paa forste buss videre.

Vi kom fram i nitida paa kvelden i Kampala, og ei dame fra bussen fulgte meg for aa finne et hotell. Vi tok en stappfull Toyota Hiace-minibuss og trava gjennom sentrum. Fikk skikkelig koselig inntrykk av Kampala. Det lyste i parafinlamper langs masse boder som solgte grilla maiskolber og liknende og det var skikkelig god stemning der. Det var et skikkelig slit aa finne et sted som hadde ledige rom, men til slutt fant vi et mokkete, lugubert sted. Fellesbadet der var skikkelig kvalmt, men jeg fikk da vaska av meg litt stov og svette fra bussturen.

Neste morgen stod jeg opp grytidlig, i haap om aa finne et ledig sete paa en buss til Kigali i Kampala. Utstyrt med kartet fra Lonely Planet (reisehaandbok som jeg ikke kunne klart meg uten) traska jeg avgaarde med sekken paa ryggen. Men busselskapet har flyttet siden Lonely Planet var i byen, og jeg gikk meg bort... En mann spurte hvor jeg skulle, og stoppa en mopedtaxi for meg, og saa bar det avsted. Det var HERLIG. Jeg fikk innmari lyst pa en moped selv. Frisk luft, svalende vind i haaret, kommer fram overalt; En skikkelig bra start paa dagen. Og til alt hell - det var ett ledig sete paa bussen samme dag, saa klokka ni satt jeg i en ny buss paa vei til nye eventyr :)

No comments: