Wednesday, January 03, 2007

Mer fra Tanzania

Naa har jeg endelig faatt bussbillett, men bare til Nairobi (ikke Kampala slik planen var). Bussene er stappfulle i disse ferietider, saa jeg har gitt opp aa dra direkte til Kampala. Forste ledige paa alle busselskaper var om 10 dager... Og da blir det for lite tid i Bukavu. Saa naa satser jeg paa aa skaffe billett til Kampala i Nairobi istedet. Bussen drar klokka seks om morgenen paa fredag fra Dar es Salaam, og kommer fram i Nairobi etter ca 14 timer. Det blir sikkert godt aa sove i en seng i stedet for i bussetet, saa det er kanskje ikke saa dum losning naar alt kommer til alt.

Jeg og Ingunn (studievenninne fra Trondheim som ogsaa er i Dar es Salaam naa) har farta rundt i byen baade i gaar og i dag paa jakt etter bussbilletter, og er utslitt (og hun er solbrent), saa i morgen skal vi prove aa faa til en slappe-av-dag paa en fin strand. Vi tar "daladala" naar vi farter rundt - tilsvarer bybusser i Norge, men er veldig annerledes: Toyota Hiace med 15 sitteplasser og ubegrensa med staaplasser. De faerreste ville passert EU-kontrollen i Norge, for aa si det mildt - det skrangler baade her og der. Og i Dar es Salaam er det altfor mange biler i forhold til veikapasiteten, saa det gaar i snegletempo, men det gaar da fortere enn om vi skulle gaatt, saa jeg skal ikke klage. Jeg skrev vel i forrige post noe om at det er masse sykler her, men akkurat her i Dar es Salaam ser jeg faktisk mange flere biler enn sykler.

Paa bussen fra Arusha til Dar es Salaam var det fire gutter fra Nederland, og det var saa goy aa sitte og se paa reaksjonene deres paa alt vi saa gjennom bussvinduene. Det minte meg om da jeg var her de forste gangene, og alt var nytt og spennende. Det ble nesten litt vemodig aa tenke paa. Naa er det saa masse som bare passerer uten at jeg tenker over det, men det er jo egentlig en fargerik og spennende reise. Masaaier i sin tradisjonelle klesdrakt med rode tepper knytta rundt kroppen og uten bukser som gjeter kveg- og/eller smaafeflokken over hovedveien saa trailere og alt som er maa braastoppe. Madrasser og kurver og honer og geiter og bagasje av alt mulig rart stabla oppaa busstak - saa lasset paa toppen er minst like hoyt som selve bussen. Vi saa til og med en geit som var bundet fast oppaa en bensintanklastebil (eller hva det naa heter). Det er ikke mye neonlys, men det mangler ikke paa reklame for det. Hele husvegger er malt med reklame, og noen av butikkene har malt hva de selger paa veggen. For eksempel "Maziwa yetu" (=Melka vaar) og bilde av en ku over hele veggen. Det blir ganske fargesprakende gater av slik kunst :) Og husklynger her og der langs veien, med sementhus og jordhus side om side. Og radioen spilte lokal kirkemusikk (dvs kormusikk) og ungdommelig rap paa swahili, saa vi hadde bra bakgrunnsmusikk til synsinntrykkene.

Saa det blir nok en fin tur til Nairobi ogsaa. Da drar jeg samme vei tilbake, og passerer Arusha etter ca 9 timer. Da drar jeg fra havet og havnivaa og opp paa fjellet - Arusha ligger ca 1000 meter over havet (omtrent som Dovrefjell) og Kilimanjaro er nabo. Nairobi ligger ogsaa hoyt oppe, og betyr visstnok "kaldt sted" paa ett eller annet lokalt spraak (ikke swahili). Litt for Kampala, naar jeg omsider kommer saa langt, passerer vi Nilen. Nilens begynnelse er bare noen timer fra Kampala, ved Jinja ved Victoriasjoen. Saa det blir goy aa se :)

Det har vaert mye krangel om Nilen. En gammel avtale fra kolonitida, mellom Storbritannia og Egypt, har gitt Egypt og Sudan rett til alt vann fra Nilen og har forbudt de andre landene som er i kontakt med Victoriasjoen og Nilen til aa bruke vann derfra. Jeg husker det fra da jeg var innom Etiopia. Da var det torke der, og krise for matavlingene, og selv om Nilen strommet stor igjennom landet, kunne de ikke bruke noe vann til vanning, for da truet Egypt med krig. Men naa i desember har alle de involverte landene forhandlet fram en ny avtale. Eller rettere sagt, de har vel forhandlet at de skal forhandle om en ny avtale - den er ikke i boks ennaa. Tanzania og Uganda har allerede brutt reglene helt siden de ble uavhengige paa 1960-tallet og brukt vann fra Victoriasjoen til vanning, og det skulle jo bare mangle. Ille at en avtale fra kolonitida, inngaatt av en kolonimakt, skal gjelde fortsatt. Men naa skjer det altsaa noe, og det er bra!

Jepp, jepp! Kanskje jeg skriver fra Nairobi. Eller Kampala. Eller Kigali... Vi faar se hvor fort det gaar aa faa buss videre fra de forskjellige byene.

No comments: