Thursday, April 22, 2010

GRADUATION part 1

I går var graduation! Her er jeg i kappe, hette og hatt:





Far og kusine Silje kunne dessverre ikke komme pga vulkanaskeskyen, men Monika stilte opp, så jeg fikk norsk støtte allikevel:


Vishanthie, professoren, veilederen og mentoren min, ble også stoppet av vulkanaskeskyen. Hun hadde gjesteforelesninger i Finland forrige uke, og har ikke kommet seg hjem ennå. Men to andre forelesere var til stede og var stolte og glade:




Og det manglet ikke på støtte. Tanta til Siphiwe sa at hun skulle sørge for å juble for meg når jeg gikk på scena, da hun hørte at far og Silje ikke kunne komme. Og det gjorde hun - og mange andre også. Det var litt av en opplevelse. Da dekanus leste opp "Degree awarded Summa Cum Laude" (grad tildeles summa cum laude) føltes det som om det kom en flom av høylytt applaus og jubel opp til meg.



Chancellor (han er symbolsk hode for universitetet, mens vice-chancellor er utøvende hode, omtrent som forholdet mellom konge og statsminister) satt på en slags trone, og vi knelte ned foran ham, og han berørte hodet vårt med en akademisk hatt og tildelte oss graden. Han gratulerte meg spesielt, og han som ikledde oss hetta (det rosa båndet dere ser pa bildene) tok meg i hånda og sa det var en stor ære å hilse på en summa cum laude-student. Det var ikke måte på. Av de flere hundre studentene som ble uteksaminert under den seremonien var vi bare to med summa cum laude. Så det var vel først der på scena at jeg skjønte hvor bra det er og hvor stolt jeg kan vaere.

Så tanta til Siphiwe holdt løftet sitt. Siphiwe er en av mine beste venner her, og jeg kjenner familien litt også, så de sa de ville "adoptere" meg nå når jeg var blitt "foreldreløs" på graduation. Her er Siphiwe og jeg etterpå (jeg ble forøvrig ganske rørt da han kjørte over scena - det var utrolig sterkt!):


En annen familie som også sa de ville adoptere meg var familien til Thola. Hun er også en av mine beste venner her. Mammaen hennes stod opp og jubla og klemte meg da jeg kom ned fra scena. Her er jeg og Thola:


Og her er Thola og damene i familien hennes. Mammaen er nr 2 fra venstre, i grønt:




Jeg har så mye å fortelle og så mange bilder å vise at jeg tror jeg må dele det opp i to poster (itnernett her er ikke 100% stabilt, så jeg tør ikke holde på for lenge av gangen før jeg publiserer). Beklager at det blir mange detaljer om steder og folk dere i Norge ikke kjenner, og jeg antar at de eneste interesserte leserne er mor og far, men dette var en stund som jeg må dele og fortelle om, i hvert fall til familie og nære venner (hei Cathrine!), sa får andre lesere ha meg unnskyldt...

No comments: