Wednesday, August 04, 2010

Gode nyheter fra Zimbabwe

Husker inflasjonen jeg har skrevet om tidligere i Zimbabwe? Den ble målt til 500 milliarder prosent. Gjett hvor mye den er på nå???

Jeg hadde aldri kunne gjetta riktig, men her om dagen leste jeg gode nyheter i avisa om Zimbabwe, så jeg tenkte jeg måtte dele det her på bloggen.

5.3%. Jepp. Ikke 5.3 milliarder, ikke millioner, eller tusen, engang... Men 5.3% inflasjon. Det er til å leve med...

Tiden med tomme butikkhyller og trillebårlaster med sedler (som allikevel ikke var verdt noen ting) er forbi. Supermarkedene er fulle.

Hva skjedde?

Koalisjonsregjeringa (bestående av både Mugabes parti og opposisjonspartiet) ga opp den nasjonale valutaen og innførte utenlandsk valuta, først og fremst amerikansk dollar.

(Her er en selger som henger nyvaska dollar til tørk.
Bildet er fra Mail & Guardian)

Det må ha vært bittert for Mugabe, som baserer hele sin retorikk på uavhengighet fra Vesten...

Så jeg er positivt overraska, nesten målløs, over at han klarte å svelge en så stor kamel og se til det beste for landet. Han er ikke akkurat den som jeg først tenker på når jeg tenker vise statsledere...

"Problemet" nå (og jeg skriver problem i gåseøyne fordi jeg synes det er så lite i forhold til hva som har vært, særlig om man ser på hvordan folk har funnet kreative løsninger på det) er mangel på veksel eller småpenger. Finansministeren har sagt at landet skal importere småpenger, men folk har allerede funnet sine egne kreative veier. Egg, karameller, fyrstikker, m.m. fungerer som veksel.

Det snakkes om å bruke den sørafrikanske randen i stedet for (de fleste nabolandene til SA har bundet valutaen sin til randen), men det er har vist seg hardere å svelge enn å underkaste seg den amerikanske dollaren. (Og vi kan vel egentlig skjønne det - bare tenk om Norge skulle innføre svenske kroner!)

Imens tjener markedsfolket godt på å selge zimbabwes gamle 100-trillioner-seddel til samlere fra hele verden...

Mens 50-milliarder-seddelen kun kan brukes som veksel - på linje med et egg.

Det synes virkelig å være en ny tid for Zimbabwe.

No comments: