Sunday, January 09, 2011

Fra jul til flytting

Det har vært en spesiell tid. Rar jule- og nyttårsfeiring, pakking, vasking, avskjedstaking og flytting. Julefeiringa var veldig annerledes for meg denne gangen. Jeg hørte ikke en eneste julesang! Kan du tenke deg at det er mulig? Det sier selvfølgelig noe om meg også, ikke bare Durban. F.eks. betyr det at jeg ikke var i et kjøpesenter (jeg antar at jeg ville hørte Jingle Bells e.l. før eller senere hvis jeg hadde dratt på shopping), og at jeg hadde for dårlig internettilgang til å laste ned julesanger selv.

Men det sier også noe om Durban. På selveste juledagen (som er dagen for hovedfeiringa) tok jeg offentlig transport - en type Toyota minibuss som alltid spiller høy musikk. Jeg trodde på forhånd at de kom til å spille julesanger, men hørte ingen søt musikk om baby Jesus. Tvert imot gikk desembers mest populære låt igjen og igjen: Jezebel (som er en bibelsk hore og avgudsdyrkerske).

Radioen som stod på på kjøkkenet mens Thola og jeg lagde mat var omtrent likedan. Ikke en eneste julesang, men mye R'n'B og en del house (inkludert Jezebel, selvfølgelig). Her er jeg i gang med julekveldsmiddagen:


I kasserollen er det maismel med någgå attåt, og skal bli til phapha. Men det er hardt arbeid å røre i denne tunge massen, så jeg må gi Thola æren for resultatet - mine overarmer var ikke sterke nok til en hel tørn. Her er Thola (jeg feira jul hos henne og familien):


Smaksinntrykkene var selvfølgelig annerledes enn vanlig, særlig siden jeg ikke gjorde noen forsøk på å finne typiske norske juleganetilfredstillere. Sanseinntrykkene var annerledes. I tillegg til julemusikken, så jeg også veldig lite julepynt. Det var riktignok noen neonlys-reinsdyr i hovedgata i byen (så veldig rart ut! De kunne i det minste brukt antiloper, hehe), men ellers så jeg ikke mye. Og grønn og frodig natur dominerte synsinntrykkene ute - ingen tegn til at noe snøvær var i anmarsj. Det var varmt og vi gikk heller lettkledd til jul å være (ingen stilongs eller langerma genser). Men det var kjempehyggelig, selv om det var annerledes. Alle de deilige fruktene, f.eks., gjorde ikke smaksopplevelsen noe ringere enn tradisjonelt. Og jeg har ikke noe imot å ta en svømmetur istedet for en skitur! Thola hjalp meg med utflyttinga i romjula, og vi koste oss med noen plask i bassenget i pausene innimellom flytteskauet. Thola lærte faktisk å svømme!


Men mer om det og resten av romjula og nyttårshelga senere, for dette begynner å bli et langt blogginnlegg.


PS: Jeg kan forøvrig opplyse om at jeg har gått sesongens første skitur i dag - siden jeg nå er i Norge og har snø i hagen i stedet for basseng :-)


1 comment:

Yngve og Ragnhild said...

Velkommen hjem, Ingrid:) Håper vi ses snart, selv om vi begge holder på med oppgaveinnspurten...;) Trudde du skulle holde på til 2012? Lykke til med norsk vinter og alt annet som er norsk og annerledes enn Durban! Blir sikkert litt ok også, selv om jeg kan forstå at det er mye du savner fra Sør-Afrika! Har du fortsatt den norske mobilen din? Skru den på, så ringes vi en dag;) KleMMM