Thursday, March 08, 2007

Kvinnedagen

Driver og leser norske nettaviser for tida, og prover blant annet aa folge med paa det som skrives om voldtektsbolgen i Oslo (det er jo interessant for en social work-student, pluss at det er aktuelt for enhver som bor i Sor-Afrika). Ble stolt over justisminister Knut Storberget som i en paneldebatt ville flytte fokuset til mennene:

- Jeg vil ikke gi råd til kvinner om hva de kan gjøre. Det blir å plassere ansvaret hos kvinnene. Jeg vil heller gi råd til menn. Jeg vil ha mennene først i 8. mars-toget, sier Storberget til Dagbladet.no.

Maa bare si meg veldig enig i at ansvaret ikke ligger hos kvinnene. Kjempebra at en mann, og saerlig en mann i hans stilling, gaar i bresjen for holdningsendringer der.

Vi har en veldig bra foreleser i psykologi naa. Han retter fokuset mot kvinnediskrimineringen og "the sexist society" (hvordan kan "sexist" oversettes til norsk?) her i Sor-Afrika saa snart han faar anledning (og det er ganske ofte). De ferskeste tallene som er tolket og publisert er fra 2005, og naar sosiologer har gjort beregninger ut fra antallet anmeldte voldtekter, er den skremmende konklusjonen at 17 kvinner voldtas hvert minutt i Sor-Afrika.

Og her plasseres mye skyld paa kvinnene/jentene. Hvor og naar du gaar steder, hva du har paa deg, etc, tillegges stor betydning.

Ei venninne av meg var helt fra seg av skrekk forrige semester. Ei venninne av henne var blitt gravid, og alle modrene i venninnegjengen skjonte at dotrene deres kanskje ikke var like jomfruelig som de gav seg ut for aa vaere, og beordret jomfrutesting (som er utbredt blant en del zuluer). Det er mye aa si om jomfrutesting, og jeg vil kanskje skrive en egen post om det senere, men poenget naa er aa linke det til voldtekt: Venninna mi var helt panisk, for hun er slett ikke jomfru, og mammaen hennes ville bli fryktelig sint hvis hun fikk vite det - muligens saa sint at hun ikke faar fortsette utdanninga si. Jeg foreslo at hun kunne si at hun var blitt voldtatt - for da kunne hun umulig faa noe annet enn sympati og omsorg, tenkte naive meg. Vel, det ville vaere enda verre, forklarte de meg. For det ville betydd at hun har gaatt steder hun ikke skulle gaatt, oppfort seg usommelig, osv. Aa si at du er blitt voldtatt er den aboslutte katastrofe.

Hvis reaksjonen ville vaert enda verre enn aa bli nektet aa fortsette paa en universitetsutdanning, skjonner ikke jeg riktig hva det kunne vaere. Og tenk for dem det er sant for - de har blitt voldtatt, og saa moter de slike reaksjoner.

Kvinner i alle land - foren eder! Og menn i alle land - reis dere opp og utgjor en forskjell!

No comments: