Thursday, March 01, 2007

Livet er hett

Hurra, de har fiksa aircondition, saa naa klarer jeg aa vaere paa internett igjen. Airconditionanlegget i hovedbygget (der datasalene er) brot nemlig sammen, saa jeg har bare klart aa vaere paa internett ett minutt av gangen for aa gjore det aller viktigste (les: lese og skrive mail fra/til mor og far). Men i dag er det igjen mulig aa puste her, og dermed aa sitte og pusle.

Det er hetebolge her, og aldeles uutholdelig varmt. Jeg kan ikke huske at jeg hadde like store problemer i fjor, enda da kom jeg rett fra januarvinteren paa Tynset. Vifta jeg kjopte er kanskje ikke en livredder i ordets bokstavelige betydning, men muligens en livet-i-Durban-redder, for det er faktisk en liten sjanse for at jeg hadde satt meg paa et fly til Gardermoen om det ikke hadde vaert for den.

Det virker kanskje rart at for et par poster siden skrev jeg om voldtatte krigsofre i Kongo, og naa klager jeg over varmen i Durban. Men dette er faktisk paa grensen av hva jeg takler, saa for meg utgjor det en potensiell krise, selv om den ikke er saerlig alvorlig i en global skala. Og hva hjelper det aa vite om de store problemene i verden, hvis jeg ikke takler mitt eget liv? Eller hvis jeg ikke fullforer en utdanning jeg tar for aa kunne gjore noe med de "viktige" problemene.

Men det skjer noen bra ting i verden ogsaa - for verden gaar faktisk sin gang selv om jeg er saa varm at det ikke foles slik. Senegal har gjennomfort et fredelig og rettferdig valg, og kalles en modell for demokrati i vest-Afrika. Senegal er faktisk ett av faa land i Afrika som ikke har opplevd statskupp siden uavhengigheten, og som har hatt en serie presidenter (og ikke en livslang president som utviklet seg til diktator underveis). Et forbilde til etterfolgelse.

Og Democratic Alliance (DA) - et opposisjonsparti her i Sor-Afrika - har faatt en svart lederkandidat. Det er svaert spennende, for DA er tradisjonelt noksaa hvitt (men liberalt, ikke apartheid-parti), og har derfor begrenset innflytelse. ANC er, totalt uten konkurranse, det storste og mektigste partiet. Og sorafrikansk politikk er noksaa begivenhetslos naar det gjelder partier. Nasjonalistpartiet (som heter noe annet som jeg ikke husker naa etter apartheid) er fortsatt for rasister, DA er for liberale ikke-svarte, ANC er for svarte, osv. Ved aa faa en svart leder, kan DA bryte med gamle fordommer og monstre - og det kan bli riktig spennende. Ikke minst vil det vaere et eksempel og forbilde for andre partier, som med fordel ogsaa kan gjore noe for aa bryte med gamle fordommer.

Og - som dere kan se i hoyre marg hvis dere sjekker denne bloggen mens dette ennaa er "breaking news" - en type malariamedisin lanseres naa paa det afrikanske markedet til non-profitpriser og uten aa patens-tas, dvs at andre kan kopiere medisinen og lage og selge den enda billigere. Jeg trodde ikke at slike mennesker som sjefene i Sanofi-Aventis fantes - det er selskapet som har lagd medisinen, bestemt at den skal selges uten profitt og som ikke tatt patent paa den - og de gir meg nytt haap og ny tro paa menneskeheten. Og bare for aa understreke hvilken viktig og god nyhet dette er: Et barn dor hvert 30. sekund av malaria. Saa bedre tilgang til medisiner kan virkelig utgjore en forskjell.

2 comments:

Anonymous said...

heisann!!
Du må se i bloggen min for mer info..

Ingrid. said...

jeg kommer forelopig bare paa 1 rar ting, saa du maa gi meg noen dager aa tenke paa...