Monday, January 15, 2007

Rwanda

Rwanda er kjent som "the Land of Thousand Hills" og det skjonner jeg godt - her er det aaser paa aaser paa aaser saa langt oyet rekker. Turen sorover fra Kampala var utrolig vakker. Baade fjellene og dyrkinga ble mer og mer intens jo naermere vi kom Rwanda, og fortsatte paa samme maate inn i Rwanda.

Rwanda er et knottlite land, paa 26.338 kvadratkilometer i folge Lonely Planet (Mikael: oppgave til deg: finn ut hva det tilsvarer i Norge, ihht fylker). Men det bor naermere 9 millioner mennesker her, saa det er faktisk et av de omraadene med hoyest befolkningstetthet i verden. Utfordringen blir aa faa plass til alle, og mat til alle, og med unntak av nasjonalparkene er saa og si all jord dyrka. Det er terrassejordbruk opp og ned hver eneste aas. Rwanda er rett og slett et av de vakreste landa jeg har sett - om ikke det vakreste.

Sidemannen min i bussen hjalp meg aa forhandle fram riktig pris paa mopedtaxien naar vi kom fram til Kigali - jeg har faatt helt dilla, og ville slett ikke ta en vanlig biltaxi :) (se under Uganda)
Det ble en ganske spektakulaer mopedtur, for hovedstaden er like bakkete og bratt som resten av landet, saa vi kjorte opp en aas og ned en aas og opp en ny, helt til vi kom fram til stedet jeg hadde tenkt aa bo. Og her var det ledig rom led eget bad, saa det var virkelig luksus.

Ingen snakker engelsk, og jeg snakker ikke fransk - bortsett fra "jeg elsker deg" og liknende... Men til min store overraskelse snakker alle swahili! I folge laereboka er ikke dette i "swahiliomraadet", men da jeg hadde kommunikasjonsproblemer med mopedforeren, tenkte jeg at det skader ikke aa sporre - og dermed var alle kommunikasjonsproblemer lost.

Jeg kan to hele setninger paa fransk, nemlig "jeg vil gjerne ha et dobbeltrom" og "er frokosten inkludert?" Saa da jeg kom til resepsjonen i Hotel Gloria, tenkte jeg at jeg skulle prove meg. Men jeg feiga ut i siste liten og spurte i stedet "do you speak kiswahili?" Det foltes liksom saa mye tryggere og enklere...

Rwanda er kanskje det vakreste landet jeg har sett, og Kigali er definitivt den vakreste hovedstaden. Gronn og bakkete - penere kan det ikke bli.

Neste morgen gikk jeg paa oppdagelsestur, og fant etter mange forsok kontoret til Rwandair og fikk ordna flybilletten tilbake til Sor-Afrika. Kartet over byen ser saa flatt ut, mens virkeligheten er saa bratt som du kan tenke deg, saa jeg ble helt retningsvill og forvirra... Men kom altsaa fram til slutt.

Og saa bar det avgaarde paa en ny mopedtur til busstasjonen, og en ny buss til Burundi.

Baade Uganda og Rwanda er nydelige land med masse spennende aa se - Nilen, vakker natur, fjellgorillaer, osv - og jeg vil definitivt reise hit igjen og utforske mer. Naa ble det bare en snarvisitt paa gjennomreise, for det er ikke saa goy aa reise rundt og se slike ting alene, naa reiser jeg mest for aa treffe venner, saa derfor tok jeg forste buss videre i retning Burundi og Rais baade i Kampala og Kigali, men en annen gang skal jeg raske sammen noen venner og virkelig se mer av alt denne regionen har aa tilby.

No comments: