Thursday, November 15, 2012

Flukt

Det brøt ut kamper mellom rebellgruppa M23 og regjeringshæren i Nord-Kivu, et stykke nord for Goma - muligens i går kveld, eller i morges (hører litt ulike meldinger). Det har lenge vært rolig der - i hvert fall på overflaten - og rebellgruppa har holdt seg innenfor det området den allerede kontrollerer i noen måneder.

I ettermiddag kom det melding om at kampene har opphørt, heldigvis. Uvisst hvor mange som er døde, og om noen av dem er sivile.

Men allerede har hundrevis av mennesker flykta. Og folk er bekymra for potet- og bønneavlingene.

Det er langt unna meg altså, så ingen grunn til å bli redd på mine vegne. Men for folk som bor i området der er det selvfølgelig farlig. Og sannsynligvis stor sjanse for sult. Jeg antar at mange kommer til flyktningeleirene jeg besøkte for et par år tilbake, og jeg har aldri verken før eller siden vært på et sted så ribbet for håp og livsgnist og sett mennesker så sultne og apatiske. Det var virkelig fryktelig. Det var et sted uten potet- og bønneåkre.

No comments: