Sunday, November 11, 2007

Sånn går nu dagan

Her er sommeren i gang, med strålende sol og late dager. Dvs, ikke helt late dager, for eksamensperioden er også i gang, så litt jobbing må til. Jeg gleder meg egentlig. Har hatt superspennende fag dette semesteret, så det er bare gøy å lese. Kanskje med unntak av ett litt kjedelig fag...

Nå er de fleste semesterkarakterene ute, og jeg er godt forn
øyd. Det meste er som forventet. Det var bare i ett av psykologifagene at jeg regnet med et dypdykk. Vi har bare hatt en test, så den teller hele karakteren, og jeg følte at den testen gikk skikkelig dårlig. Men jeg så resultatet i går, og den gikk slett ikke dårlig i det hele tatt. Karakteren er så høy at jeg ikke kan skrive om det her, for i Norge skal man jo ikke skryte av karakterer... :) Vel, i hvert fall har jeg ingenting å frykte for eksamen. Just keep up the good work!

Ellers er den mest spennende nyheten at ankedomstolen har vedtatt at staten kan gå til sak mot Zuma igjen. (Zuma er presidentkandidat, f
ørst anklaget for voldtekt som han ble frifunnet for, og så anklaget for korrupsjon.) Det er korrupsjonssaken som kan tas opp igjen. Det har hersket forvirring rundt hvordan påtalemyndighetene fikk tak i noen av dokumentene - lovlig eller ulovlig. Men høyesteretts ankedomstol har nå altså vedtatt at dokumentene er fremskaffet på lovlig vis, og at Zuma derfor kan stilles for retten på nytt.

Det er en kinkig sak for Zuma, for å si det mildt. Det er bare noen uker igjen til ANCs toppm
øte der presidenten skal velges, og Zuma er en av de heteste kandidatene. Og det er mye som står på spill: Den som blir president i ANC blir mest sannsynlig også president i Sør-Afrika - og kommende presidentperiode inneholder verdensmesterskapet i fotball med mye ære og berømmelse for presidenten... Jeg personlig tror det er pga VM at Mbeki ikke vil tre av. Det er ganske merkelig at han vil strekke demokrati-strikken så langt at han går for en tredje periode, og jeg tror det føles for bittert å skulle tre av naa rett før VM.

No comments: