Monday, June 30, 2008

Kulturelle feiringer: Rituell slakt og rock

Jeg har nylig vært på to familieselskaper i Sør-Afrika også - og begge inneholdt rituell slakting av storfe.

Avlivinga er en oppgave for mennene, så jeg skrelte grønnsaker imens, og fikk ikke sett på. Slaktinga har jo en rituell funksjon, så det er viktig at jeg ikke forstyrrer med min turistnysgjerrighet... Jeg er ikke sikker på om de brukte øks eller kniv, men det foregikk i hvert fall raskt og smertefritt - vi hørte ikke engang et raut.
Etterpå dro de oksen ut på gårdsplassen, og begynte med "skrellinga" (dvs flåinga). Det fikk jeg se på, men jeg fikk ikke prøve å hjelpe til. Kanskje like greit, for det så ut som et tungt arbeid, og det hadde tatt seg dårlig ut om jeg skjærte hull i skinnet.


Her er oksen nesten "ferdigskrelt":

Kjøttet ble partert og alt ble tatt vare på. Vi grilla litt på kvelden og koste oss med helt ferskt kjøtt, men de hadde leid inn en frysebil der mesteparten av kjøttet ble hengt opp der. Slaktinga skjer nemlig på den første dagen, av en tre-dager-til-ende-feiring.

Her er noen av de indre organene samla til vasking. De blir brukt i forskjellige tradisjonelle zulu-delikatesser (og noen av de smaker faktisk innmari godt!):



Det har blitt intet mindre enn tre familieselskaper på meg her i Norge - i løpet av ei helg (!). Mindre blod, men mer rock...
Og nye skudd på trærne er det overalt:



No comments: