Tuesday, October 07, 2008

Bryster og oppvask

Jeg kommer fra en veldig interessant forelesning nå - om kultur, religion og kjønn, der bl.a. følgende spørsmål ble stilt: Trenger man bryster for å vaske opp?

Svaret virker opplagt: nei, man trenger ikke bryster for å ta oppvasken. De fleste bruker armene (selv om jeg husker en dokumentar om en kvinne som ikke hadde armer og som brukte beina til å vaske opp).

Det er allikevel et aktuelt spørsmål. Til og med i Norge er kjønnsforskjellene for store og likestilling fortsatt kun et mål. Her i Sør-Afrika er det enda lengre igjen. En gutt i klassa mi som er forlova og snart skal gifte seg sier at for han er det skilsmissegrunn(!) om han må ta oppvasken og ikke forloveden/kona - til tross for at hun er i full jobb utenfor hjemmet.

Man trenger bryster verken for å vaske gulv, vaske klær, sjekke leksene til barna eller lage mat.
Men man trenger heller ikke penis for å slå gresset eller fikse bilen, så jeg antar dette er noe som går litt begge veier.

Og jeg er ikke helt uskyldig. Jeg har nemlig trøbbel med bilen nå - og har overlatt det til en mannlig venn å ordne opp... Det har riktignok ikke bare med bryster og penis å gjøre, men også med tilgang til verksteder. Verkstedene i sentrum er dyre, og det er ikke så lett for meg som hvit og utlending å finne de billige men gode verkstedene utenfor den velstående suburben...

Men kanskje jeg skal revurdere ordningen og ta kløtsjen og girboksen i egne hender?!

No comments: