Tuesday, December 01, 2009

20 arsjubileum


Jeg har nettopp skrevet en lang post som ble borte fordi internett er sa darlig her... Men jeg skal prove a skrive litt igjen... I ar er det 20 ar siden konvensjonen for barns rettigheter ble vedtatt i FN, og jeg er med pa noe av markeringen her i Addis Ababa. Jeg er her pa en konferanse som heter "Children's Rights at a Cross-roads. A Global Conference on Research and Children's Rights" som arrangeres av UNICEF, Childwatch og AFRC. Det er spennende, fordi det er mye debatt rundt veien videre, og overraskende vilje blant noen til a se (selv-)kritisk pa hva som gjores na - og det er oppmuntrende. Punkt nr 1, hvis noe skal vaere meningsfylt, ma vaere viljen til a vaere aerlig, og punkt nr 2 mot til a innromme feil og svakheter og a peke pa en annen vei videre.

Det er oppmuntrende a oppleve et driv for endring og engasjement for barns ve og vel.

Det er dessuten litt av en opplevelse for meg a vaere her - blant alle ekspertene. Jeg menger meg med professorer som jeg bare har lest artikler av tidligere, og det er goy :-) Mange spor meg hva doktoravhandlinga mi er om, og jeg ma forklare at jeg har langt igjen enna - jeg har nettopp skrevet siste eksamen i bachelorgraden min... Sa jeg er jammen priviligert som kan vaere her.

Men jeg var ikke sa veldig hoy i hatten da jeg hadde en presentasjon i dag. Folte meg som en liten mus i forhold til alle ekspertene, og lurte pa om jeg turde a si noe til dem... Men det gikk bra, og jeg har faktisk fatt flere svaert positive tilbakemeldinger. Mine to temaer var metodologier og etiske standarder i forskning med barn, sa det var forholdsvis heavy, men jeg bygde det rundt egne erfaringer og var ganske modig i mine ytringer. Jeg framholdt kritiske og frigjorende teorier som avgjorende for god forskning med barn, og at malet med forskning ma vaere forandring til det bedre og at man derfor ikke kan vaere sakalt noytral og distansert som forsker, men ma involvere seg menneskelig.

Men na er det over midnatt og jeg ma legge meg. Ma opp tidlig hvis jeg vil ha varmtvann til dusjen i morra tidlig...

Mer folger om ikke sa lenge :-)

No comments: