Wednesday, December 02, 2009

Besøk i horehus

Ikke alt jeg gjør her er akademisk - i kveld ramla jeg innom et horehus!

Vi hadde tenkt å oppleve litt mer av Addis, siden stort sett alt vi har sett er konferansebygningen (et digert FN-kompleks som forsåvidt er interessant nok i seg selv) og hotellet. Og du kan trygt si at vi fikk oppleve mer...

Først tusla vi rundt blant suvernirboder og Ladaer (drosjene er Lada, malt i blått og hvitt) i sentrum, men etter hvert ble vi lei av det, og tenkte oss tilbake til hotellet. En mann som jobber som rengjøringsassistent ved hotellet var med oss og viste oss rundt, og han foreslo å dra et sted hvor vi kunne se tradisjonell etiopisk dansing. Det takka vi selvfølgelig ja til, og havna et sted med dansende jenter. Det tok ikke veldig lang tid før vi skjønte at det ikke akkurat var bare tradisjonell dansing de kunne utføre, og de inviterte oss helt tydelig til noe mer... Jeg skriver 'oss' fordi til og med jeg var inkludert i invitasjonen!

Jeg er jo vant til å omgås jenter som selger sex, så det var forsåvidt ikke noe problem, det. Og i stedet for noe kjøp og salg, hadde vi heller en liten hyggelig prat om dagligdagse ting - om landsbyen hjemme, om de forskjellige kulturene i Etiopia, osv.

Men det var ganske fælt. En diger hvit mann satt i en sofa omringet av jenter når vi kom, men forsvant snart til et privat avlukke når vi kom og forstyrra. Jeg vet ikke akkurat alderen deres, men jeg antar de var tenåringer og i tidlig tjueårene. Jeg oppdaga at jeg har blitt litt blind, eller at jeg ikke har sett skogen for bare trær, når det gjelder sexsalg. Jeg hadde liksom blitt så vant til det at jeg ikke var rysta lenger. Kanskje det jeg trengte for å våkne opp igjen var å se det i en ny kontekst. For nå tenker jeg virkelig at det er motbydelig utnyttelse. Han feite, rike mannen, og de unge, fattige jentene. Jeg får vondt inni meg når jeg tenker på dem.

På en eller annen måte må vi få bukt med fattigdom. Jenter og gutter, kvinner og menn, må få muligheter til å leve i frihet fra undertrykkelse og utnyttelse.

1 comment:

Anonymous said...

Takk for interessant informasjon