Tuesday, September 23, 2014

Festreise: Kindu

Av alt det som skjedde da jeg ikke skrev noe på bloggen, var det også en festreise til Kindu! Kindu ligger i Maniema - en annen provins - og det var første gang jeg var utenfor Kivu.

Det mest fantastiske med reisa for meg var nok å se Kongo-floden. Det går jo ikke an å bo i Kongo uten å ha sett Kongo! Det var fantastisk å se fra flyvinduet da vi nærma oss Kindu hvordan den brede floden ålte seg i landskapet.Og det nest-mest fantastiske var kanskje å spise fisken. Jeg spiste fisk hver dag, gjerne to ganger om dagen. Den var såå god! Bedre enn innsjøfisken vi får i Bukavu. Vi spekulerte i om det har med hvor "fast i fisken" fisken har blitt av å svømme i ei elv, i motsetning til hvor "slapp i fisken" fisken har blitt som har svømt i en stille innsjø??

Vi besøkte mange menigheter og en del skoler, og fikk flere høner og haner enn jeg kunne telle! Og én perlehøne! Men det mest imponerende var øyeklinikken. For en fantastisk ildsjel han er, han legen som driver den klinikken! Og for et arbeid de gjør der - til og med LAGER briller!! De gjør alt uten pengestøtte fra Norge. Men de har ikke fått til å kjøpe generator, noe de ønsker seg, så om noen har noen tusener å avse, vet jeg opp et godt formål ;)

På turen til, fløy vi et bittelite fly - jeg kunne ta fra den ene veggen til den andre. Jeg hadde hjertet litt i halsen da vi tok av, men flyturen var så fin og behagelig, uten noe turbulens. På tilbaketuren fløy vi en diger airbus. Og først tok vi båt fra Bukavu til Goma. En langsom båt som brukte 14 timer til (om natta - uten liggeplass og uten søvn!), og en rask båt som brukte 2,5 timer på returen. Og bil rundt omkring i Kindu, og motorsykkel for å komme fram til den ene skolen. Så det var mange framkomstmidler. Men ingen båttur på Kongo-floden denne gangen. Det får bli på en annen tur!

Landet er stort, floden er lang, og jeg håper på flere muligheter!

1 comment:

fivrelden said...

Det er veldig fint å følge deg, Ingrid, denne loggen er så inspirerende og leseverdig. :)Jeg synes du er svært modig.