Monday, April 21, 2008

Kaldt

... selv for meg som kan krype under dyna. Hva da med barna 'våre' som ikke har verken seng å krype oppi eller dyne å krype under...

Vinteren kom til Durban i helga. Det var småkaldt på lørdag, men styggkaldt på søndag. Jeg satt innendørs, men hutra. I dag har jeg hatt på fire lag med klær - fra t-skjorte, via genser, enda en genser og til hettejakke. Og drukket varm krydderte (bortsett fra når strømmen gikk og jeg ikke hadde varmt vann). Og enda jeg har masse klær, dyne, te, osv, osv, osv - og ikke minst tak over hodet og vegger mot regnet - enda så fryser jeg.

Så jeg får helt vondt i hjertet når jeg tenker på komiteen vår med 12 barn og unge som lever på gata - uten tak og vegger, uten ekstra tepper og klær, uten krydderte. Men med lim... Jeg får ikke bare vondt i hjertet - det er jo til å bli helt kvalm av.

Men 'å ska en gjøra'? Det har visstnok vært et shelter (vet ikke hva vi kaller det på norsk...?) her tidligere, men det ble lagt ned av diverse grunner. Nå er det ingen mellomting mellom gata og barnehjem. Det kalles fortsatt shelter, men det er som et barnehjem, med strenge regler og hvor du må bo hele tida og følge programmet. I Delhi så vi et nightshelter der barna kunne komme og sove - tørt og trygt - og så var fri til å gå igjen om morgenen. Noe sånt kunne vi virkelig trengt her også.

Enn så lenge er eneste trøsten av det er meldt varmere utover uka...

3 comments:

Kjetil said...

Hvor kaldt er det i Durban når det blir vinter egentlig? Vi har hatt litt av det slaget i Cape Town også i det siste.

Ingrid. said...

Det kryper godt under 20 i hvert fall. Tror det var helt nede i 13 som minimumstemperatur den helga. Men det er fortsatt varmt i forhold til Cape Town - der er det jo nesten norske værforhold... Vi har faktisk en del folk som bor på gata i Cape Town om sommeren men kommer hit om vinteren. Noe å tenke på for flere?! :)

Kjetil said...

13 grader er ganske så kaldt når man bor i ikke særlig godt isolerte eller vindtette hus, for ikke å snakke om skur eller ingenting. Her kan det variere mellom rundt 10 og 25 i løpet av vinteren har jeg hørt. Med mye vind. Særlig der jeg bor... Durban blir kanskje litt syden i forhold?