Saturday, April 19, 2008

Proudly South African

Det skjer så mye nå for tida at jeg må ingen måte rekker å følge opp her på bloggen - det er så mye jeg vil skrive, og så klarer jeg ikke å velge, og så ender jeg opp med å ikke skrive... Men, for å skjære igjennom og skrive om én ting i hvertfall, kan jeg jo begynne med å fortelle at jeg i de siste dagene har vært stolt sør-afrikaner.

Situasjonen i Zimbabwe er helt forferdelig. Jeg så på tv-nyhetene i går, og der så vi hvordan en gjeng bøller som kaller seg krigsveteraner tok seg inn på en gård og overtok den (krigsveteranene er 'militiaen' til Mugabe). Vi så skamslåtte opposisjonsvelgere på sykehus, og andre opposisjonsvelgere stod tomhendte foran nedbrente hus.

Nå lurer du kanskje på hvorfor i alle dager jeg føler meg som en stolt sørafrikaner pga at det er så ille i Zim. Grunnen er at folk i SA faktisk har stått opp og 'talt Roma midt imot'. Et lasteskip fra Kina kom hit til Durban (Afrikas største havn!) fullastet med våpen til Zimbabwe. Det er ganske uhyrlig, med tanke på situasjonen der. Og - nå kommer gladnyheten - den sørafrikanske fagforeningen til havnearbeiderne satte foten ned og nektet å utføre lasting. Lasteskipet ble faktisk nektet inngang i havnen, og har ligget utenfor nå i flere dager.

En slik handling står i sterk kontrast til president Thabo Mbekis 'stille diplomati' og uttrykte støtte til Mugabe. Mbeki nekter konsekvent å kritisere noe av det som skjer, og sier at vi må vente til valgkommisjonen er klar til å offentliggjøre resultatene uten å klage - til tross for at valget var for 3 uker siden(!) og til tross for vold mot opposisjonsmedlemmer.

Og jeg er bare SÅ GLAD for at sørafrikanere kan stå opp mot urett! Hurra, hurra, hurra!

Og i går avgjorde Durban High Court at våpnene ikke kan fraktes gjennom Sør-Afrika og til Zimbabwe, og skipet forlot Durban.

1 comment:

Cecy said...

Hei! Må bare sei at eg elske å lesa på bloggen din, d e så godt at d finns folk som følger med! For tiå så følge eg me på d som skjer i Zim. og sånt, men eg syns nesten du dekke "nyhetene" bedre enn tv2. Men d e sånn d e desverre. Nyhetene i Norge bruge gjerna mer tid på å dekka en "glad nyhet" i Norge enn de bruge tid på å dekka utenriks. Håbe du har d bra. Klem Cecy (Fra Hedmarktoppen 02/03)