Monday, November 24, 2008

Et nesten-mote med Tsvangirai

På lørdag møtte jeg nesten Morgan Tsvangirai (opposisjonslederen i Zimbabwe).


Han skulle komme hit til universitetet og holde et foredrag. Men Mugabe ville det annerledes...

Kofi Annan, Jimmy Carter og Gracia Marcel skulle til Zimbabwe, men de ble
nektet inngang! Tsvangirai måtte derfor være i et krisemøte med dem i stedet.

Her er de tre:

Mugabe har virkelig trådt over grensa for galskap når han nekter Kofi Annan inn i landet. Jeg trodde ikke mine egne ører. Og han tar overraskende sjanser, for Gracia Marcel er jo kona til Nelson Mandela!
Mulig det er fordi han vil forme sin egen regjering alene, og derfor ikke er sa interessert i forhandlinger eller internasjonal kontakt...




Men det var et bra møte her på universitetet allikevel. Hundrevis av zimbabwiske flyktninger hadde møtt opp, og det var stor stemning i salen. Her er flagget til Movement for Democratic Change:
Jeg mista kameraet mitt på vei til Namibia, så jeg fikk bare tatt (dårlige) bilder med mobilen, og nå sliter jeg med å få dem overført til dataen, men jeg kommer forhåpentligvis tilbake med bilder, for noen av dem er svært så minneverdige (dere vil forstå når dere ser dem).

Ellers er ikke situasjonen i Zimbabwe noe særlig. Flere hundre har dødd av kolera, og utbruddet fryktes spredd til Sør-Afrika. Tre mennesker er til nå døde på denne siden av grensa.


Zuma har sagt at prominente personer, inkludert Kofi Annan, mener situasjonen i Zimbabwe nå er så ille at landet kan kollapse i løpet av maneder. Ja, det skulle ikke forundre meg.


Men en ting som faktisk forundrer meg er Zumas holdning her. Han er kanskje ikke så verst allikevel. I dag sa han nemlig: "The situation has just gone beyond a situation where we can say 'let us wait and see'. We have got to act and act now." Så sant, så sant.

No comments: