Friday, November 21, 2008

Naboer

Vel, det skjedde ting her også mens jeg var borte. Hushjelpa fortalte i går at noen brøt seg inn til naboen mens jeg var i Namibia og kapra en bil (hijacked a car, er ikke sikker på hva vi sier på norsk...?). Er ikke helt sikker på om de stjal noe mer også - jeg og hushjelpa har litt språkproblemer - men det var i hvert fall ingen som ble drept.

Litt verre var det i et annet hus i nabolaget (men dette huset er ikke vegg-i-vegg slik som det over): Noen tyver brøt seg inn, drepte hushjelpa som jobber der, putta henne i en plastsekk, og stjal alle (?) møblene.

Så det er ikke noe særlig...

En kamerat ble rana med kniv i byen for en liten stund siden, midt i rushet av folk - ingen stoppa og hjalp ham, og tyvene bare spaserte rolig vekk etterpå uten at noen løftet en finger. Jeg kan skjønne at folk er redde for å gripe inn mens det skjer - tyvene hadde jo tross alt kniver - men at de bare kunne spasere vekk, og ikke måtte løpe, det synes jeg er dårlig.

Chris med familie dro hjem igjen til Malawi forrige uke, og i Johannesburg ble de rana. Ganske dårlig avslutning på oppholdet i Sør-Afrika, får en si... Jeg skrev til ham at jeg var glad de kom fram i live i hvert fall. Og det er jo sant, men det er også litt ille at det er sånn vi tenker nå. Det burde ikke være sånn.

Men, men. Vi får bare håpe det beste...


No comments: