Wednesday, September 23, 2009

2010

For meg betyr `2010` bare en ting: VM i fotball i Sør-Afrika! Og akkurat nå betyr det en ting til; jeg har nemlig bestemt meg for hva jeg skal gjøre til neste år: og det blir ett år til i Durban, mastergrad i sosialt arbeid, og fulltidsfokus på gatearbeidet. Så det blir bra :-)

Sitter med søknadspapirene til mastergraden nå, slik at alt kan vaere klart og jeg får visum i tide... Forskningsrapporten jeg skriver på nå kan ikke bli så stor, pga at det ikke er en master (enda vi har nok stoff til en PhD!), så jeg gleder meg til å kunne fortsette det vi gjør og kunne dokumentere mye mer av livsvirkelighetene til ungdommene på gata.

Et av høydepunktene blir fotball-VM for gatebarn i mars. Gatebarn fra Sor-Afrika (selvfolgelig), Brasil, Vietnam, Ukraina og noen flere land som jeg ikke husker i farta skal komme hit til Durban. Jeg har vel skrevet litt om politivolden og mishandlingen fra myndigheten tidligere. Det er virkelig et stort problem, og ungdommene jeg jobber med rapportere flere ganger ukentlig om grove overgrep. Politifolk holder dem nede og tramper på dem med støvlene sine, de arresterer dem i politi-trucker og sprayer taregass inn gjennom vinduene, de river klaerne av jenter, de tar fra dem medisiner (inkludert medisiner mot tuberkulose som du dør av uten riktig medisinering), de ydmyker og fornaermer dem verbalt (de kaller for eksempel jentene et ekstremt nedsettende ord for hore - mine (kristne) venner nekter å uttale ordet når jeg ber dem om zulu-hjelp, så nedsettende er det), og lista kunne fortsatt i det uendelige.

Ungdommene frykter hva som kommer til å skje under VM i juni og juli. De vet de blir sett på som byens søppel og avskum, og at myndighetene kommer til å prøve å `rydde` dem vekk. Når mishandlinga er så ille , har de god grunn til å frykte hva som kommer til å skje da...

Så tanken bak gatabarnas fotball-vm er å rette søkelyset så kraftig på gatebarn og deres situasjon like før VM, slik at myndighetene rett og slett ikke kan ta altfor ekstreme virkemidler i bruk. I tillegg er det en feiring av dem som barn og ungdommer, og en feiring av talentene deres.

Dette kommer til å bli gøy! Woza 2010! (= kom 2010)

Ps: sjekk ut
http://www.streetchildworldcup.org/ for mer info

1 comment:

Ingrid. said...

Her er en artikkel fra Nicaragua og noen av gatebarna derfra som onsker a komme til Gatabarnas fotball-VM:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8267402.stm