Tuesday, September 29, 2009

Simbas lunsj

Ja, jeg ble nesten Simbas lunsj i helga: omringet av løver som prøvde å komme seg inn i bilen for å spise oss! Dette må være noe av det nærmeste jeg har vært døden...

Vi var i løveparken ved Pietermaritzburg. Jeg har vært der tidligere og det er vanligvis helt ufarlig. Sist gang var det til og med kjedelig fordi løvene bare lå og sov i skyggen. Denne gangen stoppa vi og spiste på vei dit. Vi stod på parkeringsplassen og brukte bilpanseret som bord og serveringsdisk. Tenkte ikke at det ville få konsekvenser...

Så dro vi altså til løveparken. Først hadde vi det gøy med elefantene. Deretter kjørte vi inn i det avgjerda området for lovene. Først lå de bare der i skyggen og sov - og jeg tenkte æsj så kjedelig! Jeg hadde håpa på mer action. Og mer action skulle det bli!

Først reiste en hannløve seg og kom mot bilen. Det var gøy og spennende. Men snart ble han litt vel nærgaende. Han begynte å slikke panserlokket og gjorde tegn til å ville klatre opp. Da gikk det opp for oss: han lukter KFC-lunsjen vår!

Snart var vi omringa av løver på alle kanter. De var veldig nærgående og forsøkte å klatre opp på bilen både foran og bak. Jeg har fortsatt potemerker på bagasjelokket etter et par av dem. Jeg forsøkte å kjøre unna, men det var vanskelig siden de var både foran og bak oss, og det var ingen `ledige` steder hvor jeg kunne kjøre. Klutsjfoten min rista - vel, den hoppa! - så innmari at jeg holdt på å kvele motoren flere ganger. Løvene stirra inn vinduet. Ett dytt med de svære labbene og ruta ville gitt etter - og vi ville vært løvemat.

Når jeg prøvde å flytte bilen, ble løvene enda mer intense. Det var som om de ble provosert og oppjaga av at `byttet` deres forsøkte å komme unna. Men jeg skjønte at hvis vi ble værende, ville det bare være et tidsspørsmal før en løve ville dytte inn et vindu og få tak i oss, så vi måtte ut. Jeg lirka og lura og fikk etterhvert rygga nesten helt til porten. Men da stilte løvefar seg opp med to bein på panseret og stengte veien for oss. Når jeg prøvde å `dytte` han vekk, satte han bare potene enda lenger opp på panseret. Endelig gikk han litt til sida, og jeg trøkka inn gassen og kjørte ut i sikkerhet.

Så dagens råd: ikke spis lunsj på bilpanseret før du besøker løver!

PS: Takk Gud at vi fortsatt lever!

No comments: