Sunday, April 19, 2009

Kigali Memorial Centre

Irene Umutoni og Uwamwezi
6 og 7 år
Søstre
Favorittleke: en dukke de delte
Favorittmat: frisk frukt
Dødsårsak: granat kastet inn i dusjen

Vi besøkte Kigali Memorial Centre, som er et slags museum over folkemordet i 1994. Jeg lot med vilje være å besøke senteret da jeg var i Rwanda sist, for det er sterk kost, og jeg orka ikke å forholde meg til det. Men nå var jeg psykisk forberedt, og vi var to, så det hjalp. Det er et veldig bra senter, og jeg vil absolutt anbefale det for folk som er innom Kigali.

Først er det en historisk gjennomgang eller forklaring av hva som skjedde, deretter er det en seksjon om folkemord generelt (inkludert mot jøder, armenere og andre), og så er det en seksjon om barna som drept i 1994. Alt er fryktelig, men den siste delen er hjerteskjærende.

Først er det et bilde av ei jente, med teksten: "Navn: Mami Npinganzima, Alder: 12 år, Favorittmat: Chips med majones, Dødsårsak: Skutt og drept". Det ble veldig personlig, med alle bildene av disse barna og opplysninger om hva de likte.

David Mugiraneza
10 år
Favorittsport: fotball
Likte: å få folk til å le
Drøm: å bli lege
Siste ord: "Mor, UNAMIR [FNs styrke i Rwanda] vil komme og redde oss."
Dødsårsak: torturert til døde

Aurore Kirezi
2 år
Favorittdrikk: kumelk
Favorittaktivitet: gjemsel med storebror
Dødsårsak: brent levende i Gikondo kapell

Ariane Umutoni
4 år
Favorittmat: kake
Favorittdrikk: melk
Likte: å synge og danse
Dødsårsak: knivstukket i øyet og hodet

Jeg har for dårlig internettforbindelse til å laste opp bilder akkurat nå, men skal gjøre det i morgen på campus.

No comments: