Saturday, December 18, 2010

God fruktjul på stranda

Jula er i gang! Det var nytt for meg også, men denne uka har jeg lært at jula startet torsdag 16. desember. I hvert fall blant svarte sørafrikanere.

16. desember er egentlig en offentlig høytidsdag kalt Forsoningsdagen - et flott eksempel på Sør-Afrikas vidunderlige evne til å tilgi og feire. Under apartheid var det en offentlig høytidsdag som feira boernes seier over zuluene. Etter apartheid ble den omdøpt til Forsoningsdagen.

Og dagen feires stort blant den svarte befolkningen i Durban. Ungdommene på gata har snakka om 16. desember i lang tid og gleda seg til å dra på stranda. I jula skal man nemlig være på stranda, og da må man selvfølgelig være der på julas første dag!

Stranda var stappa av folk - til tross for regn. De med mer erfaring i julefeiring på stranda i Durban var ikke særlig imponerte, og jeg hørte stadig om hvordan det pleier å være: så kjåka fullt at man ikke kan gå fra et sted til et annet. Og det var ikke akkurat noen VM-finale. Men med tanke på at det regna absolutt hele dagen var jeg kjempeimponert over folkestimen. Hadde ikke trodd det var så mange som var like dum og ivrig som meg og absolutt skulle til stranda på en regnværsdag.

Så jeg håper det blir noen tørrere dager framover. Beach-jul er liksom ikke det samme når den er regnfull.

Det er vel ingen stor overraskelse å si at jeg ikke har så veldig julestemning. Ingen snø, ingen kulde, ingen knitring i snøen under skoen, ingen knitring i vedovnen, ingen gløgg og ingen pepperkaker. Da jeg dro på butikken i dag spurte jeg meg selv hva jeg kunne kjøpe som kunne gi meg litt julestemning, og planen var å kjøpe ingefærkjeks eller ingefærkuler, som kan minne om pepperkaker eller julekuler. Men når jeg kom i butikken skifta jeg mening - vannmelonen var så utrolig mye mer fristende. Og jeg snakker ikke om runde og fine, EU-godkjente vannmeloner, men kjempestore og lange og litt klumpete og ute av form - men nam! så saftige og gode!

Det er fantastisk mye deilig frukt her for tida. Her om dagen var jeg på hjembesøk hos en bestefar, som fikk en guttunge til å klatre opp i treet i hagen og plukke ned noen modne mangoer som han serverte oss. Mmmmmmhhhh! Ferskere og bedre kan det ikke bli! Jeg får stadig servert deilig frukt fra hagen når jeg er ute på hjembesøk - mango og papaya og alskens godt.

Dessuten har jeg fått en ny yndlingsfrukt! Den forrige, som nå er på en god andreplass, var mango. Den nye er litchi. Nam nam nam. Jeg får vann i munnen bare jeg tenker på den saftige, akkurat passe søte og friske frukta. Jeg fråtser i nyplukka litchi så og si hver dag.

Det er deilig med jul i Durban!

No comments: