Friday, December 24, 2010

Julenatt

Jeg liker juleevangeliet. Og hvis du ikke tror på Gud eller Jesus eller sånt, så ikke skru av nå allikevel, fordi det er ikke bare som troende at jeg liker juleevangeliet men også som diskursanalyst.

At Gud blir født som en liten baby er en radikal historie - og går på tvers av alle dominerende fortellinger om makt og velde.

Det er elementer i fortellingen om Jesu fødsel som tyder på jordisk fattigdom. Han ble svøpt og lagt i en krybbe. Født blant dyr i en helt annen tid og virkelighet enn dagens vestlige verden, der vi knapt kan tenke oss en fødsel i så usterile forhold... Jammen var han heldig som overlevde! Igjen, historien er radikal og går på tvers av dominerende fortellinger og forestillinger om makt, velde, herlighet og storhet.

Det er mer. "Det var ikke plass til dem i herberget". Utstøtt, uønsket, uvelkommen. Møtt av en kald skulder. Ikke slik en skulle trodd at fortellingen om Gud som ble menneske og tok bolig i blant oss skulle fortelles.

Og som et lite barn ble Jesus en flyktning. Sårbar, svak, utsatt.

I år er det en annen flik av juleevangeliet som har tatt oppmerksomheten min: gjeterne som fikk høre at verdens frelser var født. Jeg hørte nylig at gjetere var en upopulær gruppe i samfunnet på den tida. De ble sett på som uærlige og upålitelige. De passet andres saueflokker for pengenes skyld, og var ikke menn en kunne stole på. Denne holdningen var institusjonalisert, og gjetere hadde ikke lov til å vitne i rettssaker.

Likevel er det en gruppe gjetere englene åpenbarte seg for, og det var disse gjeterne som ble vitner til den nyfødte baby Jesus.

Jeg lurer på hvem som er gjetere i dagens samfunn? Somaliske flyktninger, kanskje? Eller FrP-ere. Hvis jeg tenker etter hvem jeg personlig stoler minst på, tror jeg kanskje det er metro-politiet her i Durban. Og afrikanske presidenter som taper valg. Jeg vet at mange her i Durban vil nevne kriminelle, hjemløse gutter som gode representanter for grupper man ikke kan stole på. Typiske eksempler på grupper som generelt anses som ikke helt til å lite på er tabloid-journalister og bruktbilselgere. Sex-selgere. Sex-kjøpere. Utlendinger generelt. Muslimer. Svarte. Jøder. Kinesiske partitopper. Lista kunne fortsatt.

Så det er kanskje dem Gud ville valgt som vitner og som de første tilbedere hvis Jesus hadde blitt født i dag?

Tankevekkende er det i hvert fall at ingen religiøse ledere var med på julenattsmysteriet. Ingen betrodde, viktige, mektige menn.

Fortellingen om Jesu fødsel snur mange forestillinger om verdi og betydning på hodet. Spennende lesing for en diskursanalyst. Livgivende lesing for en troende.

God jul alle sammen! Og husk at du kan alltid komme og tilbe, uavhengig av hvilken posisjon eller hvilket stempel du har.

No comments: