Saturday, March 24, 2012

Hårete mål om 0 dødsfall

Gratulerer med tuberkulosedagen! Jeg ble skikkelig glad av å lese at den sør-afrikanske regjeringen har slått på stortromma og lagd seg hårete mål: ingen nye hiv-infeksjoner om 20 år! For å nå det målet, må nødvendigvis alle som trenger det få medisiner - og det har de heldigvis tatt med i beregninga: et annet hårete mål er null dødsfall som kan forebygges. Hurra, sier jeg!

Det er kanskje fordi jeg har vært borte så lenge, og glemmer å være skeptisk til tomme ord, men blir superglad for hvert minste tegn til positiv forandring... Men uansett - la meg være glad!

Tuberkulose og HIV/AIDS går hånd i hånd. Jeg har mistet kjære som hadde begge virusene, og det ene kan ikke overvinnes om man overser det andre. Derfor blir jeg glad over hårete HIV/AIDS-mål på tuberkulosedagen.

Med tilgjengelig medisin vil flere overleve, og etter hvert som flere overlever, vil noe av stigmaet forsvinne - og da vil enda flere tore å teste seg og å begynne behandling. En gutt jeg kjente visste at han hadde hiv og at han var så dårlig at han måtte begynne på medisiner. Han var også så heldig å få tilbud om medisiner - gratis. Men han var så flau at han avslo. Noen måneder senere var han bare skinn og bein, og kjempet for hvert åndetak. Vi prøvde å skaffe medisiner til ham, uten å lykkes (fordi han var så dårlig at overlevelsessjansene hans var så små at han ikke ble prioritert) - og han døde etter noen uker.

Flere må få medisiner - slik at andre får mot til å gjøre det de kan for å overleve og leve! HIV er kontrollerbart og ikke noe man trenger å dø av. Tuberkulose kan kureres helt. Det er faktum for oss som bor i en velstående del av verden. Det er faktum for velstående individer i fattige deler av verden. Kanskje kan det bli faktum også for fattige personer i fattige deler av verden?

No comments: