Saturday, March 17, 2012

Skyldig i bruk av barnesoldater

Denne uka har jeg vært på en spennende konferanse om barnesoldater. Et større forskningsprosjekt med samarbeid mellom et institutt i Norge og to universiteter i Bukavu (Kongo) var avsluttet og det ble markert med denne konferansen. Lærerikt å være der - og ikke minst spennende å bli kjent med noen av de tilreisende forskerne fra Bukavu.

Onsdag formiddag satt jeg der og prøvde å følge med. Pga litt variabel kvalitet på oversettinga datt jeg litt ut under en presentasjon på fransk  (jeg må virkelig lære meg det språket!), og sniktitta på mobilen og sjekka Twitter. Plutselig popper det opp meldinger om at Thomas Lubanga er funnet skyldig i rekruttering og bruk av barnesoldater i Kongo!

Det var en surrealistisk følelse: å sitte på en konferanse om barnesoldater i Kongo og lese om ICCs første kjennelse - om bruk av barnesoldater i Kongo.

No comments: