Thursday, November 30, 2006

Livstegn

Bare et lite livstegn for aa si at jeg lever:) Det er stadige strombrudd og ikke akkurat topp internettforbindelse her, men ellers er Malawi flott. Slapper av og koser meg. Gaar turer paa egenhaand, og det er ubeskrivelig aa kunne rusle rundt uten aa bekymre seg for sikkerheten. Gikk en tur i en skog her om dagen - furuskog - det var balsam for sjelen. Vekker saa klart en hel del oppsikt, for jeg har ikke sett mange andre hvite fjes her i Mzuzu. Men alle er bare nysgjerrige og vennlige. En HELT annerledes virkelighet enn den jeg kommer fra i Durban. Barna roper etter meg og ler og staaker. En av de forste kveldene oppdaga jeg plutselig en gjeng unger som satt og titta inn vinduet og glodde paa meg - slik foles det altsaa aa vaere tv :) Sondag var forste dagen jeg gikk ut paa egenhaand. Jeg gikk langs veien fra huset der Chris bor, og alle vinka og hilsa. En syklist holdt paa aa velte med hele lasset sitt:)

Jeg vet ikke hva slags bilde dere har av Afrika, men Malawi oppfyller for meg de mest idylliske bilder av Afrika. Det er sjelden jeg ser en kvinne uten at hun baerer noe paa hodet, og/eller har et barn i et klede paa ryggen. Jorda er rod og vakker. Det er smaa aakerlapper over alt. Mennene sykler omkring (det er veldig faa biler her) - gjerne med hoye lass av forskjellig slag paa bagasjebrettet. Vi spiser maisgrot fra hjemmedyrka mais, papaya og mango fra egen hage. Vi staar opp tidlig (nesten med sola) - jeg vaakner faktisk av meg selv for klokka seks nesten hver morgen - og legger oss tidlig, vanligvis i 8-tida. I gaar kveld var ny rekord for meg i Malawi - jeg la meg ikke for halv ti! Da satt vi og saa paa video - nigerianske filmer er superpopulaere her, og jeg begynner aa faa sansen jeg ogsaa.

Jeg har kjopt meg myggnetting, for de forste nettene ble jeg holdt vaaken av innpaaslitne mygg og kloende stikk. Og magen er i orden igjen etter en litt utfordrende tilpassingsperiode... Hadde diare de forste dagene og gikk ingen steder uten dopapir og saape - begge deler mangler paa de fleste toaletter i byen...

No comments: