Wednesday, December 20, 2006

Arusha

Jeg tror jeg glemte å si i forrige post at jeg er i Arusha. Jeg traff Marc i Dar es Salaam og vi kjørte sammen oppover på fredag ettermiddag/kveld/natt (det ble litt natt for vi fikk en punktering underveis). Og Arusha er altså byen jeg bodde i da jeg var i Tanzania den vinteren etter folkehøyskoleåret. Marc (og Joel og David og Ezekiel fra forrige post) ble jeg kjent med da, og vi ble venner for livet.

Joel ble reservepappaen min, og tok meg med hjem og tok seg av meg, så jeg fikk et nært forhold til hele familien. Særlig lille Joshua (som nå er blitt ganske stor), som var en hjerteknuser uten like. Jeg klarte ikke å si hadet til han da jeg dro, husker jeg, for hver gang jeg prøvde bare knakk jeg sammen i gråt... Men gjensynet ble dessto mer gledelig :)

Og Marc ble reservebroren min - nei, ikke bare reservebror, men ordentlig bror. Jeg hadde nok verken lært meg swahili eller tort å spille i bandet hvis det ikke var for han. Og nå er jeg altså hjemme hos han i Arusha. Han og Lene Elisabeth og Milka Kathrin (og en baby i magen som vi ikke vet hva heter ennå) flytta nedover fra Norge nå i høst. Jeg har ikke sett Milka Kathrin siden hun var liten baby. Hun var veldig søt da også, men nå er hun noe helt aldeles usannsynlig skjønn. Jeg får ikke til å legge til bilder akkurat nå, men jeg skal prøve igjen senere, så dere får se vidunderbarnet.

På mandag dro vi (dvs Marc, Lene, Milka og meg) til landsbyen der Marc kommer fra. Den heter Mwika og ligger ved foten til Kilimanjaro. Det er et kjempefruktbart område, med svære bananåkre, kaffeåkre og maisåkre, og det er veldig frodig og grønt og flott der. Jeg hadde ikke truffet mammaen og søsknene til Marc før, så det var koselig å hilse på dem. Og det var morsomt å treffe igjen pappaen hans - han har jeg ikke truffet siden bryllupet i Norge. Da var jeg oversetteren hans, siden han ikke kan så mye norsk og engelsk...

No comments: